ماساژ بارداری چیست؟ کاربرد و نحوه انجام آن

ماساژ بارداری چیست؟ کاربرد و نحوه انجام آن

ماساژ پرینتال یا بارداری، درواقع یک نوع ماساژ است که مختص خانم‌های باردار است. و در طول مراحل رشد باردار کاربرد دارد. این نوع ماساژ با نام ماساژ قبل از تولد هم شناخته می‌شود. اگر شما این نوع ماساژ را در طول دوران بارداری هر فردی انجام دهید، باعث می‌شود که مادر از لحاظ جسمی و همچنین به‌خصوص روحی، آرامش بسیار بیشتری دریافت کند. درواقع باعث می‌شود که با هرج و مرج دوران بارداری راحت‌تر کنار بیاید.

ماساژ بارداری

یکی از ایمن‌ترین و طبیعی‌ترین و درعین‌حال بهترین روش‌ها جهت رسیدن به آرامش روانی و متعادل کردن استرس، استفاده از ماساژ است. علاوه ‌بر به آرامش رسیدن بُعد روحی، در بعد جسمانی نیز بعد از این کار فرد جنبه‌های مختلف سلامتی را تجربه خواهد کرد. برای خانم‌های باردار ممکن است قضیه کمی متفاوت باشد. و شما از خود بپرسید که آیا ماساژ برای فرد باردار مناسب خواهد بود یا خیر؟ جواب آن این است که ماساژ بارداری دقیقاً مخصوص افراد باردار است. و به تسکین استرس وی در دوران بارداری کمک شایانی می‌کند.

برای اکثراً مادران زایمان و دوران بارداری بسیار می‌تواند استرس‌آور باشد. از طرفی برای خانم‌های باردار این واجب است که آرامش روحی و همچنین سلامت جسمی خودشان را تضمین کنند. با ماساژ پرینتال تمام این‌ها رفع می‌شوند ولی تنها گفتن آن آسان است. برای این کار شما باید حتماً آموزش ماساژ را گذرانده باشید. ما در آموزشگاه آسپیان با برگزاری دوره‌های تخصصی ماساژ شما را در این امر یاری خواهیم کرد.

 

ماساژ پرینتال چیست؟

ماساژ پرینتال یک نوع به‌ خصوص و بسیار حساس از ماساژ مخصوص خانم‌های باردار است. که برای انجام این نوع ماساژ حتماً باید از قبل تحت آموزش حرفه­‌ای قرار گرفته باشید. این نوع ماساژ به‌خصوص، زمینه خاصی از ماساژ درمانی است که به فرد باردار در رسیدن به آسایش، آرامش و تعادل روحی و همچنین جسمی کمک می‌کند. شما برای یادگرفتن این نوع ماساژ بهتر است که قبل از هر چیزی، همه چیز درمورد تمام دوران بارداری فرا بگیرید.

اگر شما دانش کافی در این زمینه را داشته باشید، خواهید توانست تجربه بی‌نظیری را در اختیار مشتری خود قرار دهید. خوب یاد گرفتن این نوع ماساژ از آن‌ جهت هم مهم است که مادر را در وضعیت آسیب جسمی ناخودآگاه قرار ندهید. و همه چیز را در جهت یک تجربه ایمن و کاملاً بدون خطر برای مادر و بچه بدانید.

 

تاریخچه ماساژ پرینتال

اصولاً یکی از سختی‌های دوران بارداری حمل نوزاد در بدن مادر است. این کار انرژی زیادی خواهد برد. و بدن مادر را تحت‌فشار بسیاری قرار می‌دهد. درد در این دوران کاملاً طبیعی است. بدن مادر باید از هر لحاظ و در تمام زمینه‌ها آماده باشد. در حین دوران بارداری علاوه بر اینکه مادر ممکن است صدمات و آسیب‌های جسمی را مثل درد ستون فقرات تجربه کند، از لحاظ روحی هم دچار استرس و دیگر احساسات خواهد شد.

ماساژ پرینتال نام یک نوع از ماساژ است که مخصوص خانم‌های باردار در دوران بارداری است. این نکته را باید بدانید که فرد باردار به‌ هیچ‌ وجه با توجه‌ به وضعیتی که در آن قرار دارد، آماده ماساژ معمولی نیست. این نوع ماساژ چیزی نیست که جدیداً به وجود آمده باشد و قدمت آن به 3000 سال قبل باز می‌گردد. با این‌ حال، اخیراً به‌عنوان یک روش بسیار محبوب برای حمایت از سلامت مادر در دوره بارداری مورد توجه واقع شده است.

 

کاربرد و مزایای ماساژ بارداری یا پرینتال

ماساژ پرینتال فواید و مزایای بسیار زیادی دارد. از جمله رایج‌ترین مزایا و کاربردهای آن کاهش استرس و آرامش روحی و جسمانی برای مادر است. صد البته که فواید آن به همین یک مورد ختم نمی‌شود. و برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

   √ پاک‌سازی سموم از بدن

   √ بهبود انعطاف‌پذیری

   √ بهبود خواب

   √ تقویت سیستم ایمنی

   √ افزایش گردش خون و لنف که می‌تواند به کاهش تورم کمک کند.

   √ آرامش و کاهش استرس در مفاصل و در نتیجه تحمل وزن

   √ بهبود گرفتگی عضلات، اسپاسم، و درد myofascial، به خصوص در کمر، گردن، باسن و ساق پاها.

   √ کمک به کاهش درد زایمان

   √ و در نهایت کاهش خستگی

 

نحوه انجام ماساژ

اگر قصد دارید که این نوع ماساژ به‌ خصوص را برای دوست یا شریک زندگی خود انجام دهید باید به موارد زیر توجه کنید و نحوه انجام ماساژ بارداری را بدین شکل انجام دهید.

 

مالش پشت کمر

دستان خود را آغشته به لوسیون یا روغن ماساژ کنید و از شریک خود بخواهید که به حالت نشسته و یا به پهلو بخوابد. بعد دستان خود را به‌ آرامی از پهلو به بالا و پایین بکشید. شما باید روی عضلات دو طرف ستون فقرات تمرکز کنید. همچنین می‌توانید ماهیچه‌های همان قسمت‌ها را با کشیدن دست‌های‌تان به سمت بالا و پایین مالش دهید.

 

مالش شانه

برای این قسمت شما باید دست‌های خود را بین قسمت بالای شانه‌ها و درست پایین پایه جمجمه حرکت دهید. می‌توانید این کار را با نوک انگشتان خود با یک فشار ملایمی انجام دهید. همین حرکت را به‌صورت مدام انجام دهید.

 

ماساژ پوست سر

در این قسمت باید از قاعده جمجمه به سمت خط مو حرکت کنید. از هر دو دست‌تان استفاده کنید. و انگشتان‌تان را باز کنید تا فشار ملایمی به پوست سر وارد کنید. فقط کافی است دست‌هایتان را پیوسته به هم نزدیک و از هم دور کنید. همچنین می‌توانید نوازش ملایم صورت را نیز در همین قسمت به ماساژ خود اضافه کنید. که می‌تواند به طرز شگفت‌انگیزی آرامش‌بخش باشد.

 

مالش ملایم پا

با استفاده از لوسیون‌های مختلف می‌توانید پای پارتنر خود را از مچ پا به سمت انگشتان پا به‌صورت دایره‌ای ماساژ و مالش دهید. روی کف پای او با انگشتان شست دست خود باز به‌ صورت دایره‌ای بکشید و مالش دهید. برای مالش پاشنه پا می‌توانید به این صورت عمل کنید که یکی از انگشتان شست دست خود را به سمت بالا و دیگری را نیز به سمت پایین بکشید و این کار را متناوباً انجام دهید.

همچنین می‌توانید به‌ آرامی هر انگشت پا را بکشید و از انگشت اشاره یا شست برای مالیدن بین آن‌ها استفاده کنید. این نکته را توجه کنید که بهتر است درهرصورت از فشار بین مچ پا و پاشنه پا اجتناب کنید. شما با یادگیری ماساژ رفلکسولوژی می‌توانید یک ماساژ پا فوق‌العاده را انجام دهید.

 

ماساژ شکم

به‌هیچ‌وجه نباید شکم را ماساژ دهید! در عوض، می‌توانید به‌آرامی آن را با روغن ویتامین E مالش دهید تا اثر تسکین‌دهنده‌ای داشته باشد. این کار همچنین می‌تواند به جلوگیری از ترک‌های پوستی نیز کمک کند.

 

جمع‌بندی و کلام آخر

در این مقاله ما با آموزش ماساژ بارداری در خدمت شما بودیم. در ابتدا به تاریخچه آن و بعد به ویژگی‌ها و کاربردهای آن اشاره کردیم. همچنین از جمله مزایای بی‌شمار آن، تعدادی را گفتیم. به‌ طور کلی حتماً به نکاتی که در بخش نحوه انجام این نوع ماساژ خاص گفته شد، توجه کنید. برای آن که بتوانید ماساژ پرینتال را به‌صورت حرفه‌ای و کاملاً بی‌خطر انجام دهید، همین حالا می‌توانید در آموزشگاه ماساژ آسپیان آن را کامل فرابگیرید.

ما در آموزشگاه آسپیان با آموزش تخصصی انواع مختلف ماساژ آماده ارائه خدماتی به افرادی که به دنبال روش‌های کاملاً طبیعی برای ارتقا سلامتی خود هستند، خواهیم بود. سطح کیفیت آموزش در هر دوره ماساژ با دارا بودن مجوز و مدارک معتبر کاملاً تضمین شده خواهد بود. شما می‌توانید در جهت شرکت در دوره‌های آموزشی آموزشگاه آسپیان، همین حالا اقدام کنید. برای اطلاعات بیشتر فقط کافی است که با ما تماس بگیرید.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *