ماساژ توئینا را یاد بگیرید و دردهایتان را بهبود دهید

 مقدمه

ماساژ تویینا یکی از روش‌های طب سنتی چینی می‌­باشد. در طب چینی اعتقاد بر این است که در بدن کانال‌هایی به نام مریدین وجود دارد. که انرژی حیات در آن‌‌ها در گردش است. انرژی که در این کانال‌ها در جریان است “چی” می‌گویند. دلیل بیماری از نظر طب سنتی چین مسدود شدن این کانال‌های انرژی می‌باشد. و در نتیجه تعادل انرژی بدن بهم خورده و منجر به بیماری می‌شود. در “تویینا” روی این نقاط که مسیر انرژی حیات در آن بسته شده کار می‌شود. تا مسیر انرژی باز شود و با متعادل شدن جریان انرژی بیماری درمان می‌شود.

ماساژ تویینا چیست

جزئیات مربوط به تکنیک‌‌های تویینا در متن کتاب “امپراطور زرد” که قدیمی‌ترین متون طب چینی است آورده شده است. امروزه طب چینی و ماساژ تویینا در مؤسسات زیادی در چین تدریس می‌شوند. البته در گذشته تویینا به عنوان بخشی از طب سنتی آموزش داده می‌شد. امروزه آموزش ماساژ توئینا و طب چینی به صورت مجزا می‌باشد.

 

کاربرد منطق و اصول طب چینی

همانند طب سوزنی و پزشکی گیاهی چینی، تویینا نیز از منطق و فلسفه طب چینی جدا نیست. در این طب سه تئوری چی، یین و یانگ و پنج عنصر وجود دارد. که هرکدام به تنهایی قابل بحث فراوان است (مقالات بیشتر در انتهای صفحه). برای انتخاب مناسب‌ترین تکنیک در بکارگیری و چگونگی و محل بکارگیری آن‌ها، متخصص باید قادر به انجام تشخیص بر اساس این اصول باشد. بدون آن، تویینا هیچ محتوایی ندارد و نمی‌تواند از نظر درمانی مؤثر باشد. و مانند این خواهد بود که به یک فرد طب سوزن‌کار آموزش دهیم که چگونه سوزن را وارد کند و همین.

ماسورهای متخصص در تویینا باید با طب سنتی چینی آشنا باشند. از روش‌های تشخیص در این سبک می‌توان به مشاهده (مانند مشاهده‌ی زبان، صورت، گوش، وضعیت ساختاری بدن بیمار مانند ستون فقرات، دامنه حرکت مفاصل، شکل بدن و …)، لمس (مانند لمس قسمت‌های مختلف بدن، نبض گرفتن، لمس برای تشخیص در گرم یا سرد بودن، متورم یا عادی بودن بافت، لمس برای یافتن نقاط حساس (Ahshipoint))، بوئیدن، شنیدن، مزه کردن، مشاوره دادن و … نام برد.

 

تاریخچه ماساژ تویینا

این ماساژ دارای تاریخچه‌ی بسیار قدیمی همراه با بازنگری و پیشرفت‌های فراوان می‌باشد. اولین تکنیک‌های ماساژ برای نیاز مردمانی که زندگی فیزیکی سختی داشتند ایجاد شد. برای مثال آن‌ها از تکنیک An که به معنای فشار دادن می‌باشد برای توقف خونریزی و از تکنیک Mo  به معنای مالش دادن برای کاهش درد و تورم استفاده می‌کردند. شواهدی از تاریخ‌شناسان نشان می‌دهد که ماساژ، اولین بار در 2000 سال پیش مورد استفاده قرار گرفته است. استخوان‌های قدیمی باقیمانده نشان می‌دهد که شمن‌های زن که به Bi معروف بوده‌اند، مردم را با ماساژ درمان می‌کردند، سپس طب بر اساس کارهای شمن‌های آن زمان توسعه یافت که این افراد اولین دکترها در نظر گرفته می‌شوند. جهت اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله «در مورد تاریخچه ماساژ توئینا بیشتر بدانیم» را مطالعه کنید.

 

موارد استفاده از ماساژ تویینا

از اثرات این ماساژ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

درمان دردهای عضلانی مزمن

درمان عارضه آرنج تنیس بازان

درمان دردهای مفصلی

درمان کمر درد

درمان بی‌خوابی

درمان اسهال، یبوست و بیماری‌های معده‌ای

درمان سردردهای مزمن

درمان دردهای مربوط به عصب سیاتیک و …

هدف این ماساژ رساندن بدن به تعادل بر اساس تئوری‌های انرژی (QI)، یین و یانگ (Yin and Yang) و پنج عنصر(5 Element) می‌باشد.

 

تبدیل ‌شدن به یک متخصص مؤثر تویینا

فراگیری و تمرین در تویینا یک فرایند چالش‌برانگیز و رضایت‌بخش است. برای تبدیل‌شدن به یک متخصص خوب شما باید دانش جامع و درکی از نظریه طب چینی، سیستم کانال و موقعیت، طبیعت و عملکرد نقاط داشته باشید. شما باید قادر باشید تا این دانش را برای تشخیص دادن به کار ببرید و این را با دانش خود از کیفیت‌های درمانی تکنیک‌‌ها ترکیب کنید تا یک درمان ایجاد کنید.

شما هم‌چنین باید قدرت، انعطاف‌پذیری، استقامت و هماهنگی خود را توسعه دهید تا Qi خود را به‌گونه‌ای تربیت کنید که بتوانید هم به‌طور ماهرانه در بکارگیری تکنیک‌ها کارآمد باشید و هم به‌طور درمانی با یادگیری هدایت Qi از طریق دستان خود مؤثر واقع شوید. در آموزشگاه آسپیان می‌توانید به یک متخصص حرفه‌ای توئینا تبدیل شوید. و تمامی روش‌های تشخیص را در فرایند کاری خود به کار ببرید.

 

کیفیت‌های درمانی تکنیک‌های تویینا

هر تکنیک دارای کیفیت‌های درمانی خاص خود است. وقتی‌که برای یک مدت ‌زمان مناسب به ‌طور صحیحی انجام شود، هر تکنیک الگوی لرزشی یا سیگنال موجی خاص خود را ایجاد می‌کند. این موج‌ها و لرزش‌های ریتمی می‌توانند بر QI در تمام سطوح تأثیر بگذارند، از طریق نقاط و در طی کانال‌ها و موارد جانبی به محل مطلوب حرکت کنند.

بعد از تشخیص در تویینا، فرد باید با تکنیک‌های مورد استفاده در این ماساژ به خوبی آشنا باشد که با توجه به تشخیص سندرم بر اساس سیستم Sanjiao، اصول هشت‌گانه و … تکنیک‌های مورد نظر را انتخاب کند. با توجه به اینکه عامل بیماری با تئوری‌های باد، سرما، گرما، رطوبت و خشکی، زیادی یا کمبود، انسداد انرژی یا خون باشد، سرعت، ریتم، قدرت و جهت تکنیک‌ها تغییر می‌کند و با توجه به تشخیص سندرم، برای بهبودی، نقاط طب سوزنی با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

 

ماساژ تویینا به عنوان طب مکمل

افراد مراجعه‌کننده اغلب جزء موارد پیچیده با چندین سندرم مختلف هستند. برای مثال فرد به علت کمر درد مراجعه می‌کند که بعد از مشاوره متخصص به این نتیجه می‌رسد که فرد مورد نظر علاوه بر کمردرد دچار یبوست، زانو درد، سردرد، گرگرفتگی و احساس سنگینی در اندام‌ها نیز می‌باشد. در این حالت متخصص باید در طی جلسات کلیه مشکلات فرد مراجعه کننده را بهبود بخشد. به همین دلیل ماساژ تویینا جزء طب مکمل محسوب می‌گردد.

 

می‌توانید قبل از ثبت‌تام با مشاوران آموزشی آسپیان در ارتباط باشید. 77897241-021

1+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *