اصول ماساژ دادن

ماساژ – تاریخچه استفاده از این درمان به حدود ۲۷۰۰سال پیش از میلاد برمی‌گردد
هیچ‌کس نمی‌داند چرا و چگونه ۲۰ دقیقه ماساژ پس از تمرین ورزشی سخت، سبب تسریع بهبود خستگی ماهیچه‌ها می‌شود اما اگر مطالعات بیشتری این مطلب را تایید کند، ورزشکاران می‌توانند به دفعات بیشتری تمرین کنند. ماساژ دادن، عضلات را قوی نمی‌کند ولی با به تأخیر انداختن خستگی آنها، به ورزشکاران این امکان را می‌دهد که به‌طور متناوب و با خستگی کمتری تمرین ورزشی را انجام دهند و در نتیجه با تمرین بیشتر، ماهیچه‌های قوی‌تری خواهند داشت.

ماساژ
ماساژ  عبارت است از دست‌ورزی روی بافت‌های نرم بدن. این درمان به رهایی از استرس و فشار عضلانی و درد ناشی از صدمات و سرعت بهبود ناراحتی‌های حاد و مزمن کمک می‌کند. تاریخچه استفاده از این درمان به حدود  3000سال پیش از میلاد برمی‌گردد. در متن کتاب امپراتور زرد (مرجع طب داخلی چین) برای درمان فلج و تب و لرز به ورزش، ماساژ پوست و عضلات و نیز تمرینات روی دست و پا توصیه شده است. برای ماساژ  آثار مثبت زیادی، از بهبود گردش خون تا بهبود سوخت و ساز بدن ذکر شده است. به خصوص درباره ماساژ سوئدی نشان داده شده که در کاهش درد عضلانی، کاهش استرس و بهبود ایمنی مؤثر بوده است.
● یک روز در جلسه ماساژ
در ویزیت اول احتمالا ماساژ درمانگراز شما در مورد سابقه پزشکی سوال خواهد کرد. سپس برخی سوالات درباره وضعیت جسمی‌ فعلی شما، روش زندگی، میزان استرس، هرگونه تجربه درد و اینکه به دنبال چه  هستید، مطرح می‌شود.
اتاقی که ماساژ  در آن انجام می‌شود، به‌طور مشخص گرم و دارای نور ملایم است. در صورت تمایل شما از یک موسیقی آرام بخش نور شمع و بخور با رایحه‌ای دل‌پذیر استفاده می‌شود. اغلب برای مالش پوست از اسانس‌های روغنی برای بالا بردن کیفیت ماساژ استفاده می‌شود. شما می‌توانید ماساژ کل بدن و یا ماساژ موضعی را درخواست کنید. می‌توانید روی قسمت‌های دیگر بدن حوله یا ملافه‌ای بیندازید. روی یک تخت راحت پوشش‌دار که اغلب دارای جایگاه سری است و به چرخش سر و گردن نیاز ندارد، دراز می‌کشید.
متخصصان ماساژ ممکن است از انواع ضربه‌ها و تکنیک‌های گوناگون استفاده کنند. شما می‌توانید ماساژ کلی بدن یا ماساژ متمرکز بر مناطق دردناک یا تحت کشش را درخواست کنید. توصیه می‌کنیم هر زمان که احساس ناراحتی و درد کردید، درمانگررا مطلع سازید. یک جلسه درمان معمولا بین 60 تا90 دقیقه طول می‌کشد. ماساژ نشسته، روی صندلی و با لباس در حالی که جلوی بدن به صندلی تکیه دارد، انجام می‌شود. 20 تا30 دقیقه طول می‌کشد و برای ماساژ کتف و پا کاربرد دارد.
تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان متغیر است. برای کاهش استرس اغلب هفته‌ای یک مراجعه توصیه می‌شود. برای وضعیت‌های حاد تعداد جلسات درمان بستگی به طبیعت بیماری دارد. اغلب ماساژ به منظور تکمیل درمان از سوی پزشک توصیه می‌شود.
مطالعات چه می‌گویند؟
بیماران بستری در بیمارستان که ماساژ دریافت کردند، افزایش در تحرک، انرژی، تغییرات مثبت خلقی و سرعت بهبود از خود نشان دادند.
بیماران مبتلا به پشت درد مزمن پس از دریافت دو جلسه درمان 40 دقیقه‌ای در هفته برای مدت پنج هفته، کاهش درد، افسردگی و اضطراب و نیز بهبود خواب را گزارش کرده‌اند. برخی نتایج متناقض نیز گزارش شده که به بررسی‌های بیشتر نیاز دارد. کارکنان ادارات که ماساژ دریافت کردند، هشیارتر، فعال‌تر و کم‌استرس‌تر از آنهایی بودند که ماساژ دریافت نکرده بودند. بیماران مبتلا به درد‌های عضلانی که دو جلسه 30 دقیقه‌ای ماساژ  در هفته به مدت پنج هفته دریافت کردند، کاهش درد، کوفتگی و خستگی را گزارش دادند. همچنین در تعداد شب‌های کمتری اختلالات خواب داشتند. در این قسمت نیز به مطالعات بیشتری نیاز است. در مصدومان سوختگی، ماساژ  در کاهش اختلالات روحی (اضطراب، تنش و افسردگی) و علایم جسمی‌ (درد و خارش) موثر بوده است.
آثار ماساژ در کودکان نیز به خوبی بزرگسالان است. برای مثال، نوزادان نارسی که ماساژ دریافت می‌کنند، بیشتر وزن اضافه می‌کنند و سریع‌تر از بیمارستان مرخص می‌شوند. کودکان مبتلا به اوتیسم نیز با ماساژ رفتارهای غیرمعقول کمتری از خود بروز دادند.
سایر بیماری‌هایی که به ماساژ خوب جواب داده‌اند، عبارت‌اند از: نشانگان خستگی مزمن، استئوآرتریت، نشانگان تونل کارپال، میگرن و سیاتیک.
● موارد احتیاط
▪ در صورتی که مبتلا به تب بالا، التهاب، عفونت، فلبیت، ترومبوز، یرقان یا بیماری عفونی پوستی هستید، از ماساژ اجتناب کنید.
▪ روی زخم‌های باز یا سوختگی یا موضع جراحت قبلی ماساژ انجام ندهید. در کوفتگی یا رگ به رگ شدن، ماساژ را به مدت ?? ساعت به تاخیر بیندازید.
▪ در صورت ابتلا به یک بیماری مزمن مانند آرتریت یا سرطان یا بیماری قلبی، پیش از انجام ماساژ با پزشک خود مشورت کنید.
▪ در صورتی که باردار هستید، به ماساژ درمانگرخود اطلاع دهید زیرا ماساژ برخی نواحی، موجب زایمان زودرس می‌شود.
● روش‌های گوناگون ماساژ
امروزه بالغ بر صدها نوع متعدد ماساژ و کار روی بدن وجود دارد. این تکنیک‌ها به پنج گروه تقسیم می‌شوند:
▪ ماساژ سنتی اروپایی: شامل متدهایی بر اساس فیزیولوژی و آناتومی‌طب غرب. پنج تکنیک دست‌ورزی بافت‌های نرم بدن در آن استفاده می‌شوند.
▪ ماساژ معاصر غربی: این روش نیز بر پایه روش‌های مدرن آناتومیک شامل تکنیک‌های دست‌ورزی فراتر از چارچوب ماساژ سوئدی بنا شده است و شامل ماساژ عصبی، ماساژ ورزشی و میوتراپی است.
روش‌های اصلاح حرکت و ساختار: این تکنیک‌ها بر ساختار و حرکت بدن تاکید دارند. این روش‌ها بدن را با کمک وزن و با دست‌ورزی روی بافت‌های نرم و یا اصلاح الگوهای غلط حرکتی، سازماندهی و کامل می‌کنند. نمونه‌های آن عبارت‌اند از: هلر ورک، رولفینگ، فلدن کرایس و تکنیک الکساندر.
▪ ماساژ شرقی: تکنیک‌های ماساژ شرقی بر اساس اصول طب سنتی چین بنا شده و انرژی حیاتی را که معتقدند در کانال‌های غیر قابل رؤیت در بدن جریان دارد، تجدید می‌کنند. این متد‌ها طب فشاری و شیاتسو را شامل می‌شوند.
▪ متدهای انرژی: این متدها که در طب سنتی چین یافت نمی‌شوند، به اثر روی حوزه انرژی که درون و اطراف بدن را احاطه کرده، منجر می‌شوند. این کار هم با فشار و دست‌ورزی روی جسم و نیز از طریق عبور دست از میان یا درون حوزه انرژی بدن صورت می‌گیرد. نمونه‌های روش‌های انرژی عبارت‌اند از: درمان قطبی، لمس شفابخش و ریکی.
بسیاری از ماساژ درمانگرها ترکیبی از روش‌های فوق را بر اساس وضعیت بیمار اعمال می‌کنند.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *