تأثیر ماساژ شیاتسو

تأثیر شیاتسو: یافته­ هایی از بررسی مشاهده­ای بالقوه در سراسر اروپا

چکیده:

هدف: هدف این بررسی، شرح برداشتها و ادراکات مراجعه کنندگان از تأثیرات بلند مدت و کوتاه مدت ماساژ شیاتسو بود.

طرح: طرح بررسی، مطالعه ای بالقوه، واقع­ گرایانه و بررسی مشاهده­ای 6 ماهه بود.

موقعیت: 85 کارورز شیاتسو در سه کشور مشمول بررسی یعنی اتریش، اسپانیا و بریتانیا حضور داشتند.

سوژه­ها: 948 مراجعه کننده و دریافت­ کننده شیاتسو از هریک از کارورزان فعال

مداخلات: شیاتسو، به شرح ارائه شده از سوی کارورز در تمرین روزانه

معیارهای نتیجه گیری: معیارهای حاصل عبارت بودند از شدت علائم، تغییرات در استفاده از مراقبتهای بهداشتی (خط پایه، 3 و 6 ماهه)، حصول انتظارات و بروز رویدادهای معکوس (ظرف 4-6 روز پس از اولین جلسه، 3 و 6 ماه)

نتایج: برای 633 مراجعه­ کننده، اطلاعات کامل پیگیری( میزان پاسخ67%) فراهم شد. یکی از کاربران ویژه شیاتسو، زنی 40ساله بود که قبلا از شیاتسو استفاده کرده بود. ابتدایی ترین دلیل خاص کاربرد شیاتسو برای مراجعه­کنندگان، کاربرد از روی کنجکاوی بود. اما در جلسات امروزی، دلیل غالب، تامین سلامت میباشد. گروههای دارای بیشترین علائم، به مشکلاتی در عضلات، مفاصل یا ساختار بدنی، تنش/ استرس و خستگی و کمی انرژی مبتلا بودند. امتیازات علائم به میزان قابل توجهی طی 6 ماه بهبود یافتند. همه گروههای علامت­دار از اتریش، انگلیس و دو گروه هم از اسپانیا بود که تأثیری متوسط         (66 – 77%) را برای تنش یا استرس و مشکلات ساختار بدن (اتریش و بریتانیا) و کمتریت اندازه تأثیر را هم (32 – 47%) برای دیگر گروههای نشانه (اسپانیا 28—43% برای چهار گروه) تجربه کردند. کاربران قبلی بهبود قابل توجهی از علائم را از اولین بار مراجعه تا خط پایه به همراه میزان قابل توجهی از تأثیر متوسط گزارش کردند. در همه کشورها، نسبتهای عمده، بالای 60% موافق یا کاملا موافق با فواید مختص شیاتسو بودند. ظرف 6ماه، میزان رضایتمندی 80-77% نشان داد که کاربران در نتیجه کاربرد شیاتسو تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کرده و کاهشهایی هم در مصرف داروهای متداول مورد مصرف (22-16%) و دستورات پزشکی (85-34%) تجربه کرده بودند. ده مورد رویداد معکوس هم از سوی 9 مراجعه کننده گزارش شد که هیچ­یک از آنان دست از شیاتسو برنداشته و آنرا پیگیری کردند.

نتیجه­ گیری­ها: مراجعه­ کنندگان، بهبودهایی را در شدت علائم و همچنین تغییراتی را در رفتار مرتبط با سلامت خود گزارش کردند که همگی را به درمان خود با شیاتسو منتسب کرده و آن را نمایانگر نقش شیاتسو در حفظ و تقویت سلامت خویش عنوان کردند.

پیشگفتار

برخلاف فناوری­های بهداشتی و دارویی غربی، شیاتسو در درجه اول مدعی ارتقاء رفاه، پشتیبانی سلامت مناسب و کمک به پیشگیری بیماری می­باشد. شیاتسو یک روش مراقبت بهداشتی همه جانبه در ژاپن و متأثر از دانش غرب است. شیاتسو از شناخت انرژیک هدفدار و تکنیک­های انرژی بدن برای اصلاح عدم تعادل در بدن استفاده می­کند و بر کل موجودیت فرد (ذهن، جسم و روح به عنوان کلیتی به هم پیوسته به همراه محیطی که فرد در ان زندگی می­کند) و کلیه­ی جوانب سیستم انرژی زندگی فرد در شناخت شرایط، ایجاد یک تشخیص انرژیک و ارائه درمان تمرکز دارد. این روش با طب فشاری که بر تسکین نشانه­های بیماری بدون ارجاع ضروری به کل سیستم انرژی یا خود شخص، خارج از فضای خاص مورد استفاده متمرکز است، فرق دارد.

(آموزش ماساژ)

چندین سبک گوناگون از شیاتسو بهمراه تنوعی در محتوای تئوریک و ابعاد فرهنگی، پیرامون ارائه آن وجود دارند. آموزش شیاتسو در اروپا به شکلی رایج در اصول تئوری فلسفه­ی طب سنتی چینی (TCM) و به واسطه­ی روش شیروتوماسوناگا (زن شیاتسو Zen Shiatsu) پایه­ریزی شد. در انجام شیاتسو، کلیه دلایل، علائم و واکنش­های در حال بروز طی درمان و بعد از آن، از نظر خود فرد به عنوان موجودیتی انرژیک شناخته و بررسی خواهد شد. ارزیابی انرژیک (فرایند تشخیصی) شامل سؤالاتی در رابطه با کلیه جوانب زندگی شخص می­باشد. فرایند درمان، هم کاربرد فشار ملایم و تدریجی به کانال­های انرژی روی سطح بدن را شامل می­شود هم جوانب تعامل مشتری – کارورز از جمله رابطه آنان و ارائه مشاوره را در بر می­گیرد.

علی­رغم سابقه­ی طولانی شیاتسو ، شواهد محدودی از آن به صورت انجام شده در کشورهای غربی و تنوع و گوناگونی در مجوز فعالیت وجود دارد. در ژاپن از سال 1952 این شغل، حرفه­ای پیراپزشکی و رسماً شناخته شده است. در اروپا، شیاتسو به صورت حرفه­ای در حدود 35 سال است که انجام شده است. در حالیکه انجام شیاتسو به موجب قانون عرف در بریتانیا و ایرلند، مجاز و قانونی شده اما در بقیه اروپا بدون شناخت باقی مانده است. در هیچ یک از این کشورها، یکپارچگی به صورت نظام مراقبتهای بهداشتی دولتی وجود ندارد. در واقع، شیاتسو یکی از هشت رشته­ی نامبرده در گزارش کولینز می­باشد که از سوی پارلمان اروپا در سال 1997 اتخاذ شد و به منظور گام­هایی برای تنظیم حرفه درمان مکمل و برای تحقیق بیشتر، فراخوان شد. در آخرین بررسی نظام­مند، تنها پنج مقاله­ی پژوهشی با تشریح تأثیر شیاتسو بدست آمد. آنها نتیجه­گیری ­کردند که نیاز برای حرفه­ی شیاتسو جهت فعالیت نزدیک با شاغلان و محققان آن به منظور ایجاد شواهدی از تأثیر شیاتسو، وجود دارد.

فدراسیون اروپایی شیاتسو (ESF) متشکل از انجمن­های حرفه­ای شیاتسو از هشت کشور در تلاش برای حصول مجوز فعالیت قانونی در سراسر اروپا و برای ارتقاء بالاترین استانداردهای آموزش و عملکرد حرفه­ای، با دانشگاه لیدز جهت مبادرت به بررسی همه جانبه­ی تأثیرات و تجربه­ی شیاتسو از سوی سه کشور، تشکیل جلسه داد. نیت اصلی، ارزیابی تأثیرات کوتاه­مدت و بلندمدت حاصل از تناسب مراجعه­کننده و روش بکارگیری درمان بر عملکرد معمول بود. این مقاله شواهدی از تأثیرات دریافتی از مراجعه­کننده طی دوره­ی بلندمدت را گزارش می­دهد.

متودها:

طراحی، تنظیم و سایز مطالعه و بررسی

این مطالعه و بررسی، متشکل از طراحی بالقوه­ و مشاهده­ای تجارب کاربر و تأثیرات شیاتسو طی انجام روزانه­ی شیاتسو بود. مراجعان از سوی کارورزان مجرب و ارزشیابی­شده­ی شیاتسو که در یکی از سه انجمن ملی شیاتسو عضو بودند و همگی از اعضاء ESF بودند، به خدمت گرفته شدند. برای اینکه کارورزان، واجد شرایط مطالعه و بررسی باشند باید دو سال پیش از تاریخ شروع یعنی پاییز 2005 ثبت نام کرده باشند و حداقل به صورت میانگین 20 مراجعه­کننده در ماه ویزیت داشته باشند. 85 کارورز در استخدام مراجعان و مشنریان مشارکت داشتند. ویژگی­های مشترک آموزش کارورزان ارزشیابی شده عبارت بودند از: بررسی و مطالعه پاره­وقت بیش از سه سال با 700-500 ساعت تماس آموزشی، تشخیص انرژیک مشابه و    تکنیک­های انرژی جسم، عملکرد بالینی نظارت شده و تشریح دو مدل از سه یا چهار مدل نظری شیاتسو ماسوناگا (زن شیاتسو) به صورت تکی یا در ترکیب با تئوری و عملکرد TCM که رایج­ترین سبک عمل کارورزان بود. یک کارورز استخدامی نمونه، زنی 40 ساله با تحصیلات رسمی حداقل لیسانس یا استاندارد سطح A بود. او در حدود 4 سال شیاتسو را ارائه می­کرده است.

به منظور تأمین اطلاعات شفاف برای هر کشور و انجام مقایسه کاربران قبلی و جدید شیاتسو، سایز مطلوب نمونه مراجعه­کننده در هر کشور 200 مشتری بود که همه­ی پرسشنامه­های بررسی را بازگرداندند. اندازه نمونه با استفاده از محاسبات سایز استاندارد نمونه برای نسبتی نامشخص و با تنظیم سطح اهمیت 5% و قدرت 90% تعیین شد. متعاقب پروتکل از پیش  تعیین­شده­ی بررسی، از کارورزان خواسته شد تا بیش از 16 مشتری متوالی (کمتر یا مساوی با پنج مشتری جدید برای کارورز، بقیه هم مشتریان دائمی شروع­کننده با مجموعه درمان­های جدید با کارورز، یا مشتریان کنونی) را پیگیری کنند. از هر مشتری متوالی با سن 18 سال یا بالاتر خواسته شد در صورت تمایل جزئیاتی از درمان برایش شرح داده شود. اگر کارورز تشخیص می­داد که مراجعه­کننده خیلی بیمار است (چه به لحاظ جسمی چه روحی) او را کنار گذاشته و دوست، فامیل یا یک کارآموز شیاتسو که کارورز قبلاً با او مشارکت حرفه­ای داشته را جایگزین می­کرد. مراجعان به مدت بیش از 8 تا 10 ماه به خدمت گرفته شدند.

معیارهای نتیجه

از آنجا که بررسی با مراجعینی انجام شد که به هر دلیلی یا مجموعه­ای از علائم توانستند به آموزش ماساژ شیاتسو دسترسی پیدا کنند لذا، شدت علامت در آنها به صورت یکنواخت طبق یک مقیاس 5 امتیازی (صفر = نه شدید و 4 = خیلی شدید) در شش گروه­بندی از علائم (مشکلاتی با عضلات – مفاصل یا ساختمان بدن مثل کمردرد و حالت ساختمان بدن) مشکلاتی با دستگاه­های بدن (مثل هاضمه، تنفس، فشارخون و درد دوره­ای) خستگی یا انرژی کم، تنش یا استرس، مسائل احساسی و یک گروه دیگر ارزیابی شد.

تأثیرات شیاتسو به واسطه­ی تغییرات در شدت علامت و کاربرد مراقبت­های بهداشتی، تأثیرات خاص شیاتسو، دریافت مشاوره، نیل به انتظارات و پیش­بینی­ها، سطوح رضایتمندی و وقوع رویدادهای معکوس (کادر 1) ارزیابی شد.

 

کادر یک: بررسی محتوای پرسشنامه­های مشتری

پرسشنامه 1 – خط پایه: ویژگی­های اجتماعی-جمعیتی مراجعه­کننده، کاربرد قبلی شیاتسو، چگونگی پرداخت وجه در قبال شیاتسو، دلایل استفاده، شدت علائم، استفاده از دیگر CAM یا غیر CAM برای علائم، کاربرد دارو و تایم حضور در محل کار، امیدواری به نتیجه­گیری از درمان با شیاتسو، وضعیت کنونی سلامت.پرسشنامه 2 – تجارب و تأثیرات فوری: تجربه­ی تأثیرات فوری و مثبت و واکنش­های منفی کمی پس از به خدمت­گیری در جلسه شیاتسو، رابطه مشتری،کارورز – توصیه و پیشنهادات ارائه­­­شده در جلسه­ی ابتدایی، بهبود فوری، رضایتمندی از درمان، انتظارات برآورده شده.پرسشنامه 3 – تأثیرات مثبت و منفی در سه ماه: استفاده مستمر از شیاتسو، بهبود علائم، تغییر مصرف CAM و غیرCAM دیگر برای علائم، استفاده از دارو و زمان حضور در محل کار، تأثیرات مثبت کاربرد شیاتسو، تغییرات سبک زندگی، واکنش­های منفی در صورت وجود، رضایتمندی از درمان، انتظارات برآورده شده، وضعیت کنونی سلامت.

پرسشنامه 4 – تأثیرات مثبت و منفی ظرف 6 ماه – کاربرد مداوم شیاتسو، بهبود علائم، تغییر کاربرد CAM و غیر CAM برای علائم، استفاده از دارو زمان حضور در محل کار، تأثیرات مثبت کاربرد شیاتسو، تغییرات سبک زندگی، واکنش­های منفی در صورت وجود، رضایتمندی از زمان، انتظارات برآورده شده وضعیت کنونی سلامت، داروی گزینشی و مکمل CAM.

 

جمع­آوری اطلاعات

اطلاعات لازم به وسیله­ی پرسشنامه ­های پستی و خوداجرا در چهار نقطه­ی زمانی استخدام ابتدایی (خط پایه)، پیگیری جلسه شیاتسو، چهار تا شش روز پس از استخدام در جلسه شیاتسو و 3 و 6 ماه بعد    جمع­آوری شد. محتوای پرسشنامه­ها در یک بررسی مصاحبه مبنا با حضور دو کشور آلمان و بریتانیای کبیر پایه­ریزی شد. پرسشنامه­ها به شکلی حرفه­ای در اتریش و اسپانیا برای اطمینان از تساوی زبان مبتنی بر فرهنگ ترجمه شد. علاوه ­بر اندازه­های حاصل، پرسشنامه­ها طبق خصوصیات اجتماعی جمعیتی، مصرف پیشین شیاتسو و دیگر درمان­های گزینشی یا مکمل و امیدهای مراجعه­کننده از داشتن شیاتسو اطلاعات را جمع­آوری کردند. دو پرسشنامه اول با اطلاعات استخدامی تدارک دیده شد و پرسشنامه­های پگیری 3 ماهه و 6 ماهه هم از طریق ایمیل برای مراجعه­کننده ارسال شد. در صورت لزوم یک یادآوری هم به همراه پرسشنامه برای مراجعین ارسال شد.

تأیید اخلاقی

تأیید اخلاقی برای بررسی و مطالعه از هیئت مدیره پزشکی و کمیته اخلاق پژوهشی دانشگاه لیدز بدست آمد. هیچ اطلاعاتی برای کارورز از این بابت که کدام مراجعین در پژوهش شرکت می­کردند، تهیه نشد.

تضمین کیفیت

کارورزان یک فرم توافق را با تأیید الحاق مورد نظر به پروتکل پژوهشی و الزامات محرمانه، پیش از دریافت استناد برای ارائه به شرکت­کنندگان بالقوه­ی پژوهش امضاء کردند. جهت فعال­سازی کنترل الحاق کارورز به شیوه نمونه­گیری متوالی، تدارک یک کارنامه استخدام مراجعه­کننده از سوی کارورزان ضروری بود.

پس از بررسی استخدام مشتری، جهت تهیه نسخه­ای از کارنامه با کارورزان تماس گرفته شد.

تحلیل داده­ها

کلیه داده­ها و اطلاعات با استفاده از SPSS13 برای برنامه­های ویندوز کدگذاری و آنالیز شد. تحلیل داده­ها محدود به مراجعینی بود که همه­ی چهار پرسشنامه­ی بررسی را تکمیل کردند. تست­های دو دنباله­ی آماری اهمیت برای تست x2 (داده­های گروهی) استفاده شد و با تست t و آنالیز واریانس (داده­های مستمر) همراه شد. میانگین واکنش استاندارد برای بررسی و ارزیابی میزان تأثیر قبل و بعد از شیاتسو استفاده شد. مقادیر چشمگیر با 5% تنظیم شدند که اهمیت آماری در آنها به کار گرفته شد و مقدار دقیق p هم گزارش شد. با شرح ماهیت بررسی، هیچ تنظیمی برای تست چند اهمیتی استفاده نشد. در مورد مراجعه­کننده­ای که نظراتی راجع به درمان تألیف کرد یک تئوری پایه و روش زمینه­ای استفاده شد که شامل مطالعه نزدیک و بازبینی نظارتی، شناسایی گروه­ها / زمینه­ها برای پوشش این گروه­های مقایسه­ای و نهایتاً تولید ملموس­ترین برچسب­های نظری بود.

نتایج:

استخدام بیمار و مقادیر واکنش

948 مراجعه­کننده از فوریه تا دسامبر 2006، برای پژوهش به استخدام در آمدند (شکل 1)، 633 نفر همه­ی چهار پرسشنامه را از پایه تا پیگیری 6 ماهه پر کردند و میزان واکنش کلی 67% حاصل شد. این میزان از 49% (اسپانیا) تا 72%-70% (اتریش و بریتانیا) متغیر بود. میزان واکنش بالاتری برای کاربران قبلی شیاتسو وجود داشت که این تفاوت به لحاظ آماری برای اسپانیا p=0.22 و بریتانیا p=0.006 قابل توجه بود.

ویژگی­های شرکت­کننده

یک کاربر ویژه شیاتسو زنی (84%-80%) با سن 40 سال بود که به صورت پاره­وقت یا تمام وقت در قبال دستمزد به خدمت گرفته شد و قبلاً هم از شیاتسو استفاده کرده بود (88%-80%) و کسی بود که وضعیت کلی سلامت خود را به صورت خوب یا بهتر تشریح کرد. او در قبال درمان خود پول پرداخت کرد (95%-91%). وی ظرف مدت 3 ماه (96%-79%) و 6 ماه (81%-76) به استفاده از شیاتسو ادامه داده و به طور میانگین طی هر سه ماه دوره، 3-2 جلسه داشت. تنوع و اختلافاتی در برخی کشورها وجود داشت. نمونه بریتانیا اصولاً به طور میانگین سن بالاتری داشت (میانگین سنی 50 سال) و بخش عمده­ای از افراد با سن 65 یا افراد بازنشسته و بیشتر را شامل می­شد ( 21% در مقابل 10%-7% در اسپانیا و اتریش).

یکنواختی خاصی در رده­بندی نسبی سه دلیل عنوان شده از سوی نمونه­ها برای دسترسی به شیاتسو و علائمی که مراجعین با آن نشان دادند که برای کمک آمده­اند وجود داشت (جدول 1). در استفاده­ی ابتدایی 33%-26% از مراجعین نشان دادند که از روی کنجکاوی آمده­اند. جلسه روزانه جهت کسب یا بهبود سلامتی­شان غالب­ترین دلیل آنها بود. در مورد دلایل به شکل علائم هم گروه، گروه پر اشاره­­ در علائم عبارت بود از گروه مشکل با ماهیچه­ها، مفاصل یا ساختار بدن از جمله کمر درد و وضعیت بدن، که پس از گروه تنش یا استرس و خستگی و انرژی کم قرار داشتند.

تغییرات در شدت علامت

طی 6 ماه، امتیازات علائم به میزان قابل توجهی در مورد مراجعین اتریشی و بریتانیا در کلیه گروه­های علامت بهبود یافت. در اسپانیا، این بهبود تنها در مورد مشکلات عضلات، مفاصل و ساختار بدی و تنش یا استرس بود (جدول 2). شدت علامت عموماً طی 3 ماه اول کاهش یافت. در مورد اتریش و بریتانیا، این فایده برای دوره­ی 3 ماه حفظ نشد. در مورد اتریش و بریتانیا، مقدار تأثیر متوسط در مورد تنش و استرس و مشکلاتی با عضلات، مفاصل و ساختار بدنی بدست آمد (این مقادیر برای اسپانیا از کم تا متوسط بودند). در مورد بریتانیای کبیر، میزان تأثیر متوسط، برای گزینه مشکلاتی با دستگاه­های بدن مشهود بود. با دقت در افراد از جمله کاربران و مصرف­­کنندگان قبلی شیاتسو، در مقایسه­ی مقدار تأثیرات اولین مرتبه مصرف با خط پایه، متوسط یا زیاد در مورد کلیه گروه­های شرکت­کننده از اسپانیا همه به جز یک نفر از استرالیا (نه برای علائم دیگر) و 3 نفر در بریتانیا (مسائل تنش و استرس، انرژی کم و خستگی و مسائل احساسی) نیز اینگونه بودند (جدول 3). کاهش عمده در شدت علامت از اولین مصرف تا خط پایه مشهود بود و کاهش مداوم از خط پایه تا 3 ماه و سپس فایده­ی حاصل برای دوره­ی سه ماهه بدست آمد (شکل 2).

تأثیرات ویژه­ی شیاتسو

در سراسر کشورها، درصد بالایی از افراد (بالاتر از 60%) موافق یا شدیداً موافق اظهارات مخصوص شیاتسو بودند که کاربران قبلی در مورد فواید بالقوه­ی آن در قبال تأثیرات کلی، تأثیرات مرتبط با علامت، خودآگاهی / سلامت عمومی و تأثیرات شخصی و نگرشی عنوان کردند (جدول 4). عدم اطمینان عمده در مورد تأثیرات ارتباطی با 50%-30% نه موافق – نه مخالف، آشکار بود. کاربران قبلی شیاتسو از بریتانیا مشترکاً سطوح بالاتری از موافقت با فواید تجربه­شده را نسبت به کاربران جدید عنوان کردند در حالیکه این امر معمولاً و نه به طور همیشگی برای مراجعین اتریشی نیز صدق میکرد.

دریافت مشاوره

در هر یک از سه کشور، 76%-74% از مراجعین نشان دادند که کارورز شیاتسو به آنها مشاوره یا توصیه­هایی را در طول جلسه درمان ابتدایی­شان (خط پایه) ارائه داده بود مثل ارتباط با ورزش، چگونگی حالت بدن و جسم افراد یا رژیم غذایی. با پیگیری 6 ماهه، 80%-77% نشان دادند که تغییراتی را در سبک زندگی­شان در نتیجه پیگیری درمان شیاتسو ایجاد کرده بودند (جدول 5) و کاربرد شیاتسو به طور خاص مقادیر استراحت و آرام­سازی، رژیم غذایی و تمرین ورزشی را افزایش داده بود. باقیمانده هم تغییرات دیگری را نشان دادند از جمله تقویت آگاهی و هوشیاری بدن و ذهن، سبک زندگی عمومی و سطوح و مقادیر اطمینان خاطر و تصمیم.

استفاده از مراقبت­های بهداشتی

مراجعین، کاهش در استفاده از دارو و روش­های قراردادی درمان برای هر یک از مشکلاتی که با آن درگیر بودند و به همان دلیل هم به کارورز شیاتسو مراجعه کرده بودند ابراز کردند (جدول 6). در این میان تنها تعداد کمی از مراجعین، افزایش استفاده از دارو و روش­های درمانی را عنوان کردند (3 درصد و حدود 20 مراجع در کل). همزمان، مراجعین به افزایش استفاده از دیگر داروهای منتخب و مکمل (CAM) به همراه کاربرد شیاتسو اقرار کردند.

 

انتظارات و رضایتمندی

در تمام کشورها، اکثریت قریب به اتفاق مراجعین (90 درصد یا بیشتر) نشان دادند که توقعات آنها یا برآورده شده یا فراتر از انتظار برآورده شده است. ظرف یک پیگیری 6 ماهه، تنها اقلیت کمی از مراجعین (n=5) عنوان کردند که انتظارشان برآورده نشده بود. مراجعین، سطوح بالایی از رضایت را با جلسات درمان شیاتسو طی یک دوره­ی 6 ماهه بیان کردند. حدود نیمی از مراجعین (47 درصد در اسپانیا) تا سه چهارم (74 درصد در اتریش) کاملاً راضی بودند و 96%-86% هم مقادیر رضایتمندی از 1 یا 2 را در مقیاس 7 موردی ابراز کردند.

وقایع معکوس

نه مراجعه­کننده (1.4%) متعلق به ده مجموعه از پاسخ­های مکتوب (7 مورد از اتریش، یک مجموعه از اسپانیا و 2 مجموعه هم از بریتانیا) واکنشی منفی را شرح دادند که به صورت بالقوه بعنوان تأثیر نامطلوب و تأثیر یا رویداد معکوس تلقی شد. این تأثیراتف به پاسخ­های منفی منسوخ شده مربوط بودند (مثلاً یک هفته یا بیشتر) که شدت نگرانی یا دشواری اصلی آنان و فعالیت­های طبیعی تأثیرگذار زندگی روزانه را شامل شدند. نمونه­هایی از آن عبارت بود از درد شدید در امتداد ستون فقرات گردنی، تشدید درد در نواحی تحت تأثیر، واکنش احساسی قوی و پریشان و مصرف شدید Moxa در پی سوختگی در برخی نقاط، هیچیک از مراجعین، شیاتسو را متوقف نکردند. جزئیات کامل در مورد ماهیت و دامنه واکنش­های منفی، موضوع مقاله­ای جداگانه است.

بحث و گفتگو

این اولین بررسی طولی برای تأمین شواهدی از سراسر اروپا از یک بررسی و مطالعه­ی کاملاً قدرتمند در مورد تأثیرات منفی یا مثبت گزارش­شده­ی مراجعین از شیاتسو طی زمان ارائه و دریافت اقدام روزانه برای مراجعینی است که به هر دلیلی به سمت شیاتسو روی می­آورند. پژوهشهای قبلی با تمرکز محدودتری بر آنچه که کارورزان اعمال می­کردند، به بررسی شواهد تشریحی و مصاحبه مبنا در مورد تأثیرات یا در کمی از موارد، تأثیر نسبی شیاتسو برای درمان در شرایطی خاص پرداختند. نتایج حاصل از سه کشور، مجموعه­ای از شواهد منسجم و به هم وابسته از تأثیرات مفید و دریافتی مراجعین در کوتاه­مدت و بلندمدت به شکل ارزیابی­شده توسط تغییرات در شدت علائم و کاربرد مراقبت­های بهداشتی، معیارهای ویژه­ی شیاتسو، دریافت مشاوره، برآورده­شدن انتظارات و رضایتمندی را نشان می­دهند. این مطالعه همچنین شواهد حمایتی را برای سلامت و ایمنی شیاتسو فراهم می­سازد که تنها تعداد کمی از واکنش­های منفی دریافتی از سوی مراجعه­کننده که توانسته به عنوان رویدادهای معکوس استنباط شود را مستند می­سازد. در حالیکه این پژوهش به گونه­ای برای ترسیم داده­های جزئی در مورد فواید اقتصادی ساختاربندی شد اما یافته­هایی از کاهش مصرف داروها و پزشکی قراردادی، شواهدی مشخص از ارزش افزوده و منفعت اقتصادی بالقوه ناشی از درمان شیاتسو را فراهم می­سازند.

هر زمان نمایش ایمنی بالقوه­ی یک روش درمانی مقرر شد، جنبه­ی مهم بعدی برای خط مشی و مقبولیت عمومی آن این است که آن روش درمانی، عمل کند. در خط پایه، کاربرد شیاتسو خود را به عنوان موجودی در سلامت مناسب یا بهتر توصیف کرد و دلیل اصلی برای جستجو و پیگیری شیاتسو، حفظ سلامتی بود. این، همخوانی و پشتیبانی رویکرد تدبیر ارزشمند برای پیشگیری و سلامت با افرادی است که مسئولیت بیشتر و بزرگتری را برای سلامت و رفاه اتخاذ می­کنند. به عنوان مثال، فردی ممکن است از عود مجدد شانه­ی منجمد واهمه داشته باشد یا از تنش و استرس آگاه باشد و به دنبال درمانی بازدارنده باشد و به طور همزمان وضعیت سلامت عمومی خود ادراکی­اش نیز ممکن است در وضعیت خوب باشد. پیگیری 3 و 6 ماهه، دریافت مشاوره کارورز و توصیه­های هدایت­کننده به تغییر سبک­های زندگی که مراجعین آن را به عنوان پیامدی از در اختیار داشتن شیاتسو گزارش کردند، نقش مهم شیاتسو را جهت ایفاء نقش در سلامت عمومی، ارتقاء آگاهی سلامت، ارتقاء بهداشت و سلامت و تغییر رفتاری (و به طور خاص برای تغذیه و ورزش) نشان می­دهد. شناخت این امر حائز اهمیت است که که رژیم غذایی فرد، الگوهای ورزش و تمرین بدنی و شکل سبک زندگی، جزء لاینفک تشخیص انرژیک اولیه در تعیین درمان و دیگر وجوه مشابه CAM می­باشند که توصیه­هایی هم در این رابطه در بخش لاینفک درمان سیستم انرژی افراد به موازات جلسه کار روی کانال­های انرژی وجود دارند.

نقاط قوت این مطالعه عبارتند از: ماهیت عملی آن (مطالعه و بررسی شیاتسو به صورت ارائه­شده و دریافتی در عملکردی نرمال)، استراتژی عرفی (پوشش کلیه دلایل مصرف و کاربرد شیاتسو)، استراتژی نمونه­گیری اجرایی (برای کاهش انحراف انتخاب) که به شدت از سوی کارورزان (به صورت مشهود از کارنامه­های استخدامی تکمیل­شده آنان)، ابزارهای اندازه­گیری (پایه­ریزی شده در پژوهش قبلی و مصاحبه­مبنا و شرح دامنه­ی وسیعی از تأثیرات بالقوه و تأثیرات مختص و مدالیته از جمله پاسخ­های منفی) دنبال می­شود و ارزیابی تأثیرات طی دوره­ی طولانی­تر (6 ماه پس از به خدمت­گیری). مقادیر مناسب واکنش از اتریش و بریتانیا حاصل شد که سایز نمونه هدف را برآورده می­سازند. دشوارتر از همه، برای اسپانیا هم در استخدام مراجعین هم در تکمیل همه­ی چهار پرسشنامه از سوی مراجعین برآورده شد.

انعکاس محدودیت­های احتمالی روش­شناختی این بررسی اهمیت دارد. اولاً میزان واکنش کمتری برای نمونه اسپانیایی وجود داشت که تعمیم آن را محدود می­کرد. تنوعی از دلایل برای این امر تصور شدند. Diaz و Rad در مورد کاربرد اندک بررسی­های پستی انجام­شده در اسپانیا، انتظارات مشترک قابل حصول تنها از میزان پاسخ 4 درصدی و ارزش تکرار یادآوری­ها (یادآوری تنها از نمونه شیاتسو استفاده شد) نظر دادند. ثانیا،ً این حقیقت که تحقیق متشکل از سهم بالایی از کاربران قبلی شیاتسو (89%-85%) بود ممکن است به خودی خود یک ضعف بالقوه تلقی شود. اتخاذ نگرش محافظه­کارانه در صورتی که مراجعین شیاتسو را کمک­کننده استنباط نکردند، بیش از احتمالی است که آنها به استفاده از آن ادامه نخواهند داد. این بحث تا حدودی اعتبار هم دارد با این حال هیچ تفاوتی در الگوی تأثیرات مثبت اینکه مراجعه­کننده به استفاده از شیاتسو ظرف 3 یا 6 ماه ادامه دهد یا خیر یافت نشد. علاوه­براین، تنها کاربران یک درمان و در این مورد، شیاتسو می­باشند که می­توانند اطلاعاتی در مورد تجربه و تأثیرات آن فراهم سازند. سوم اینکه، برخی نظریه­پردازان ممکن است تمرکز بر نتایج خود گزارش را به  گونه­ای مشکل­ساز تلقی کنند و این علیرغم بازیابی در محیط پژوهشی وسیع­تر در مورد ضرورت اتخاذ یک روش بیمارمبنا برای انجام خدمات و استفاده از مقادیر حاصل از خود گزارش می­باشد. بنابراین خودگزارش­ها تنها راه ایجاد و تولید شواهدی در مورد تجربه مراجعه­کننده و تأثیرات تجربه­شده از سوی مراجعه­کننده می­باشند.

هرچه شیاتسو به صورت انجام­ شده توسط کارورز اختصاصی برای مراجعه­ کننده­ای خاص ارزیابی شد، این کار جنبه­ی متفاوتی از قابلیت تعمیم اصطلاحاً قابلیت تکرار تأثیرات را برای دیگر کارورزان شیاتسو مطرح میسازد هرچند این نسبتاً، شروع و آغاز انسجام یافته­ها در کل سه کشور است. کارورزان در مسیر مراحل گوناگون پیشرفت فردی خود هم در شیاتسو و هم به شکلی وسیع­تر، عامل تنوع­های احتمالی در چگونگی انجام خواهند بود. این شروع، باید به عنوان مقوله­ای مهم برای پژوهش شناخته شود. همچنین مقوله­ی کیفیت رابطه­ی ایجادشده میان مراجعه­کننده و کارورز وجود دارد و ارزش درمانی احتمالی آن به شکلی رایج­ تحت تأثیرات غیرخاص، رده­بندی میشود. دیگر عامل مرتبط به ندرت تحقیق­شده و نسبتاً ضعیف شناسایی­شده، ماهیت محیط درمانی است که درمان در آن روی می­دهد مثل محیط و فضای آن و همچنین ویژگی­هایی که ممکن است از استنباط آن به عنوان محیطی سالم حمایت و پشتیبانی کنند.

تعداد از حوزه­ها برای پژوهش بیشتر نسبت به پژوهش کنونی پیشنهاد داده می­شوند. این حوزه­ها شامل تشریح خصوصیات مراجعینی است که کاربرد شیاتسو را متوقف ساخته، دلایل عدم ادامه آن و تشریح جزئیات ماهیت درمان فردی شیاتسو میباشند. فعالیت بیشتری در مورد مجموعه داده­های کنونی برای شرح مفاهیم اقتصادی یافته­ها در حال انجام است. این تحقیق، پتانسیل برای مطالعات تأثیر نسبی شیاتسو در مقایسه با دیگر وجه CAM یا پزشکی قراردادی و به طور خاص در ارتباط با تأثیرات آن روی تنش و فشار و مشکلات ماهیچه­ها، مفاصل یا ساختمان بدن را مثلاً برای تشریح ارتباط با سلامتی و رفاه بیشتر نشان  می­دهد.

 

نتیجه­ گیری­ها

این پژوهش، پایه و اساسی برای مباحث وسیع­تر در مورد نقش بالقوه­ی شیاتسو در سلامتی و رفاه و برای پژوهش آتی فراهم می­سازد. همچنین تأثیر و فایده شیاتسو دریافتی از سوی مراجعه­ کننده را به شکل ارائه­شده در اقدامی معمولی و تعدادی از واکنش­های منفی را نشان می­دهد که توانسته به عنوان رویداد یا تأثیر معکوس به صورت بالقوه شرح داده شود و  نشان­ دهنده نقش مهم برای آموزش ماساژ شیاتسو و حفظ و تقویت سلامت است.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *