تأثیر ماساژ چینی برای ورزشکاران

تأثیر ماساژ چینی با روغن گیاهی برای ورزشکاران دارای درد نامشخص در قسمت پایین کمر : یک بررسی کنترل شده و تصادفی

درد نامشخص در قسمت پایین کمر ( P B L N ) مشکلی برای سلامتی ورزشکاران است که روز به روز به شمار آن افزوده می شود. این بررسی کنترل شده و تصادفی برای این طراحی شده است تا در مورد تاثیرات ماساژ چینی با روغن گیاهی برای P B L N تحقیقاتی را انجام دهد. 110 ورزشکار مبتلا به P B L N به صورت تصادفی انتخاب شدند تا به گروه آزمایشی یا گروه کنترل اختصاص داده شوند , گروه آزمایش , درمان با ماساژاز طریق روغن گیاهی و گروه کنترل , درمان با ماساژ ساده دریافت نمودند. اولین نتیجه ی حاصله , اطلاعاتی در مورد درد بوده است که از طریق یک پرسشنامه ی چینی با فرم کوچک بدست آمد , این پرسشنامه توسط مک گیل برای سنجش درد تهیه شده است ( Q P M F S ­ C ) . نتیجه ی ثانویه ی آن سفت شدن موضعی عضلات  توسط میوتونومتر ( دستگاه درمان ناتوانی عضلانی پس از انجام کارهای سخت و طاقت فرسا) بوده است. بعد از 4 هفته , گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل , بهبود چشمگیری را در Q P M F S ­ C , و سفتی موضعی عضلات نشان دادند ( تفاوت بین گروهی درمیانگین تغییرات از خط پایه ی 1.24 – امتیاز ,0.005 = ƿ در امتیازات سنسوری ؛ 3.14- امتیاز ,     0.001 >ƿ در امتیازات عاطفی ؛ -4.39 امتیاز ,  0.001 > ƿ در مجموع امتیازات , 0.64 – امتیاز ,

0.002 = ƿ در S A V ؛ 1.04  – امتیاز , 0.005 =  ƿ در مجموع سفت شدگی موضعی عضلات در طی  حالت ریلکسیشن یا تمدد اعصاب) . تفاوت تا یک ماه بعد از آن باقی ماند اما تنها در امتیازات عاطفی ,تا 3 ماه بعد هم چشمگیر بوده است ( 2.83 – امتیاز , 0.001 > ƿ). هیچ اتفاق نامساعدی رخ نداد. این دستاوردها حاکی از آن هستند که آموزش ماساژ چینی با روغن گیاهی ممکن است یک درمان تکمیل کننده (مکمل و جایگزین برای ورزشکاران مبتلا به P B L N باشد.

1. مقدمه

قرنهاست که ماساژ چینی با روغن گیاهی , یک درمان  مکمل و جایگزین برای بهبود درد , اضطراب و سفتی عضلات و غیرع محسوب می شود.در چین , روغنهای ضروری از گیاهان سنتی چینی از طریق تقطیر و دم کردن استخراج می شدند {1}. گیاهان چینی به خاطر تاثیرات شان در تسکین درد , برطرف کنندگی التهاب و انقباض و تشنج و نفخ انتخاب شدند{ 19}. برای استفاده و حمل مصلحت آمیز این روغنهای ضروری از گیاهان چینی , معمولا آنها را با وازلین و گلیسیرین و چربی خوک و غیره مخلوط می کنند {2}.

مشکل درد نامشخص در قسمت پایین کمر به این علت در ورزشکاران در حال افزایش یافتن است که آنها در یکسری ورزشها دررقابت با همسالانشان شرکت نمودند {3, 4} . و ماساژ چینی با روغنهای گیاهی , یکی از متداولترین درمانهانهای مکمل و جایگزین برای ورزشکاران مبتلا به درد نامشخص در قسمت پایین کمر در کشور چین می باشد. با این وجود , بررسی های نسبتا معدودی به مطالعه در مورد تاثیر ماساژ چینی با روغن گیاهی برای بهبود علائم بیماری در ورزشکاران مبتلا به درد نامشخص در قسمت پایین کمر پرداخته اند. اگرچه برخی مطالعات نشان داده اند که تاثیر این درمان جایگزین  برای درد و سفتی موضعی عضلات ناشی از درد نامشخص در قسمت پایین کمر, کوتاه مدت می باشد {5-8}, کیفیت تحقیقاتی این مطالعات در سطح پایینی بوده است.

هدف این بررسی کنترل شده ی تصادفی تعیین این مسئله بوده است که آیا ماساژ چینی با روغن گیاهی , دردهای ناشی از درد نامشخص در قسمت پایین کمر را در ورزشکاران بیش از درمان با ماساژ ساده بهبود می بخشد. بعلاوه , بررسی می کنیم که آیا این درمان جایگزین سفتی موضعی عضلات را که در اثر همین درد نامشخص ایجاد می شود , درمان می کند. مراحل پیگیری 1 و 3 ماهه هم انجام می شود.

2. مواد و روش ها

2 . 1 طراحی . ما از بررسی کنترل شده ی تصادفی و واقع گرایانه استفاده کرده ایم تا تاثیر بر ماساژ چینی با روغن گیاهی را برای ورزشکاران مبتلا به درد نامشخص در قسمت پایین کمر ارزیابی کنیم. بیماران به صورت تصادفی از طریق اعداد کامپیوتری به گروه آزمایشی , یعنی گروه دریافت کننده ی درمان با ماساژ چینی با روغن گیاهی یا گروه کنترل دریافت کننده ی درمان با  ماساژ ساده اختصاص داده شدند. تخصیصات تصادفی با پوشش های مبهم و غیر شفاف مهر و موم و بعد از ارزیابی پایه , پوشش زدایی شدند. از بیماران هر 2 گروه تا 4 هفته به صورت هفتگی , مصاحبه ی 30 دقیقه ای به عمل آمد و برای اینکه هویت بیماران و درمان کنندگان نامشخص باشد , روغن دارونما برای گروه کنترل اعمال شده بود.

2 . 2 آماده سازی روغن گیاهی . اول , آماده سازی کرم پایه : وازلین سفید , اسید استیریک , الکل ستیل , لانولین و پروپیلن پارابن با هم ترکیب  و تا اولین مرحله ی دم کردن یعنی مرحله ی روغن , گرما داده می شوند. ترکیب گلیسیرین , پلی سوربات , ماده ی امولسیون کننده تا 10 قطره و آب یون زدوده تا مرحله ی آبی گرما دیده می شوند.  این 2 مرحله ی مجزا در حین خنک شدن تا پایه ی کرم به طور پیوسته با هم ادغام شدند .دوم , استخراج روغنهای ضروری : مقدار یکسانی از پودرهای دنگ گلو ( رادیکس آنجلیکا سیننسیز) , چوان زیونگ ( ریزوما چوانزیانگ) , زی زین ( رادیکس ات ریزوما آساری) و رو گویی ( کورتکس سینومومی ) به مدت 2 ساعت در آب خیسانده شدند( نسبت پودر / آب : 1: 10). و سپس , روغنهای ضروری از این لیکور ترکیبی با استفاده از تقطیر بخار استخراج شدند. در نهایت , روغن های ضروری به عنوان محصول نهایی روغن گیاهی به کرم پایه افزوده شدند( 20 گرم روغنهای ضروری در هر 100 گرم روغنهای گیاهی). تمام مراحل کار تحت شرایط استریل انجام شدند. کرم پایه به عنوان روغن دارونما در گروه کنترل به کار رفت .

2 . 3 آزمودنی ها . بیماران از میان ورزشکاران مبتلا به درد نامشخص در قسمت پایین کمر از موسسه ی آموزش فیزیکی شانگهای  و مرکز ورزشی تیراندازی و کمانداری شانگهای مابین ماه ژانویه ی 2008 و ماه اکتبر 2009 انتخاب شدند.

نمودار شمول: (1) سنین 15 تا 35 سال ؛ (2) داشتن درد نامشخص در قسمت پایین کمر بدون هیچ آسیب شناسی مداوم مربوطه از جمله : پایین افتادگی دیسک , شکستگی ها , اسپاندیلولیس ثزیز , تومور , آستئوپوروسیس ( یک شرایط پزشکی که در آن استخوانها از نبود بافت شکننده می شوند , معمولا به خاطر تغییرات هورمونی یا کمبود کلسیم یا ویتامین D ) یا عفونت ؛ (3) تمایل به مشارکت در این مطالعه , با امضاء رضایت غیررسمی.

نمودار محرومیت ( 1) داشتن سندرم های دیگر مربوط به درد ؛ ( 2) تجربه ی جراحی ستون فقرات در 6 ماه گذشته یا متحمل شدن جراحی یا بررسی های هجوم کننده در طی مطالعه ؛ ( 3) داشتن بیماری عصب شناختی  ؛ ( 4) داشتن بیماری روانپزشکی ؛ ( 5) داشتن بیماری مزمن جدی که که نتایجی را هم در پی دارد ( به عنوان مثال , بیماری قلبی – عروقی , التهاب مفصل روماتیسمی , صرع یا شرایط نامناسب دیگر ) ؛ ( 6) بارداری یا برنامه ریزی برای باردارشدن در طی مطالعه ؛ ( 7) عدم موفقیت در برقراری ارتباط در هندوستان.

2 .4 درمان. در گروه آزمایش , بیماران ماساژ چینی دریافت کردند , از جمله : مالش با کف دست , ضربه زدن , پتریساژ , چرخاندن و تپوتمنت ( ضربات سریع و تکراری به بدن به صورت تکنیکی در ماساژ ) ؛ این کارها توسط درمانگران حرفه ای و پس از مالین روغن گیاهی ( که در بالا در موردش صحبت شد) به مدت 30 دقیقه روی قسمت پایینی کمر بیمار انجام می شوند. در گروه کنترل , بیماران , همان پروتکل درمانی با ماساژ چینی را بعد از مالیدن روغن دارونما در قسمت پایین کمر دریافت نمودند.

2 . 5 مقیاس ها . همه ی پیامدها ی جانبی توسط مشاهده کنندگانی ارزیابی شدند که از گروهبندی  مطلع نبودند , این ارزیابی در 3 مرحله انجام شد : در خط پایه (شروع کار ,1 M) , بلافاصله پس از اولین مداخله      (2M) و بلافاصله پس از آخرین مداخله (3M) . پیگیری به صورت ارزیابی بعد از 1 ماه ( 4 M) و 3 ماه( 5M)

بعد از آخرین مداخله صورت گرفت.

مقیاس پیامدهای اولیه , تغییری بود که طبق پرسشنامه ی چینی( تهیه شده در فرم کوچک در رابطه با درد,  Q P M F S ­ C), در درد ایجاد شده بود. جزء اصلی  Q P M F S ­ C , متشکل از 15 توصیف مننده می باشد ( 11 تغییر سنسوری ازجمله : تپش قلب , ضربه زدن , تیر کشیدن , تاثیرگزاری ناگهانی , نگران کردن , سوختگی شدید , درد , اضافه وزن , حساسیت و ترک برداشتن ؛ 4 تغییر عاطفی از جمله : خستگی , از نفس افتادن , بیمار شدن , ترسیدن و تنبیه ظالمانه), که در یک مقیاس متراکم رده بندی می شوند , از جمله: عدم تغییر = 0 , تغییر ملایم = 1 , تغییر متوسط = 2 یا تغییر شدید = 3 . 3 امتیاز برای درد هم از مجموع مقادیر رتبه بندی از واژگان برای توصیف کنندگان سنسوری عاطفی و کلی  اقتباس شدند ( S A V , دامنه ی آن از 0 تا 10 ,  بالاترین امتیاز نشاندهنده ی بیشترین درد می باشد){9}.

مقیاس پیامد ثانویه ی , تغییر در سفتی موضعی عضلات توسط میوتونومتر بوده است( شرکت فن آوری های عصب شناختی , میسولا , ایالات متحده ). برای همه ی مقیاس ها , بیمار یک وضعیت درازکش در تختخواب به خود می گیرد. کاوشگر ( میله مدرج)  میوتونومتر  در میانه ی شکم عضله ی ستون فقرات بناکننده ی مهره ی کمر جای داده می شود . این میله متشکل از یک سیلندر بیرونی می باشد که وقتی سیلندر درونی بافت زیربنایی را هل داده و متراکم می کند , در جای خود به صورت ثابت باقی می ماند. فاصله ی مابین سیلندرهای درونی و بیرونی , جابجایی بافت را مشخص می کند. سیلندر درونی یک مبدل نیرو را در اختیار دارد که میزان مقاومت بافت را در زمان فشار آوردن میله به بافت زیربنایی اندازه گیری می کند. 8 مقیاس جابجایی منطبق با 8 افزایش نیرو ( 0.25 , 0.50 , 0.75 , 1, 1.25 , 1.50 , 1.75 و 2 کیلوگرم )بدست می آیند. نرم افزار محاسباتی , منحنی های جابجایی نیرو را بر مبنای این داده های حاصله نشان می دهد. هر چه عضله مطیع تر باشد( دارای سفتی کمتری باشد) , در هر واحد نسبت به عضله ای که کمتر مطیع است( دارای سفتی بیشتر می باشد) , بیشتر جابجا می شود.{10 , 11}. بنابراین , منطقه ی زیر منحنی ها , نشان دهنده ی سطح شدت شرایط سفت بودن عضله می باشد.

عضله در طی حالت استراحت  (S R ) و حداکثر انقباض اختیاری (C V M ) آزمایش و بررسی می شود. فرد ارزیابی کننده در طی حالت استراحت , 5 میله ی مدرج( میله ی بازرسی) را در سمت دردناک قسمت پایین کمر قرار می دهد. نرم افزار محاسباتی , این مقیاس ها را به صورت اتوماتیک درون یک نقطه ی منفرد از داده ها برای هر افزایش نیرو , اندازه گیری می کند ( 0.25 تا 2 کیلوگرم). در طی     C V M , همان روش انجام می شود. یک دوره ی استراحت 30 ثانیه ای هم مابین اندازه گیری ها وجود دارد.

2.6. بررسی آماری . محاسبه ی نیرو قبل از بررسی نشان داد که 86 بیمار ( 50 درصد در هر گروه) برای تشخیص تفاوت در رها شدن از درد در سطح معنادار 5 درصد ( تی – تست 2 طرفه ) با 80 درصد نیرو , لازم هستند. در پیش بینی 20 درصد از میزان کناره گیری , دست کم 108 بیمار بوده است.

تفاوت بین گروهی در خط پایه با استفاده از نمونه های مستقل تی – تست یا تست چی – اسکوار آنالیز شد.تغییرات در مقیاس های پیوسته و متوالی هم از طریق بررسی واریانس ارزیابی شدند (A V O N A ). تاثیرات هم بر مبنای قاعده ی  قصد درمان ارزیابی شدند و شرکت کنندگانی که دوره ی تکمیلی ( پیگیری ) را کامل نکردند در گروهی مد نطر واقع شدند که در آن هیچ تغییراتی در امتیازاتشان دیده نشد. ارزش ƿ دو طرفه کمتر از 0.05 , نشاندهنده ی اهمیت آماری بوده است.نتایج به صورت میانگین و انحراف از معیار ( D S ) در 1 M و به صورت تفاوت بین گروهی با فاصله های اطمینانی 95 درصدی ( I C ) در 2 M , 3 M , 4 M و 5 M نشان داده می شوند.

3 . نتایج

در فاصله ی زمانی مابین ژانویه ی 2008 و اکتبر 2009 ,  ورزشکار , 258 ورزشکار , درمانهای تکمیلی را برای درد نامشخص در قسمت پایین کمر انتخاب کردند. 122 نفر به خاطر نمودارهای محرومیت , رد شدند. و سپس , 26 بیمار نتوانستند در تخصیص تصادفی مشارکت کنند , به خاطر اینکه آنها تضادها و اختلافاتی در برنامه ریزی خود داشتند. از اینرو , 110 شرکت کننده ی واجد شرایط به تعداد برابر برای گروههای آزمایشی و کنترل , به صورت تصادفی اختصاص داده شدند.همه ی شرکت کنندگان , مداخله های ( مصاحبه های) 4 هفته ای را تکمیل نمودند. بعد از یک یا 3 ماه , میزان حضور برای گروه آزمایشی , 91 درصد و برای گروه کنترل , 95 درصد یا 93 درصد بوده است ( شکل 1).

3.1 ویژگیهای پایه ای بیماران . جدول 1 داده های پایه را برای 110 شرکت کننده نشان می دهد. ورزشکاران از قسمت تیراندازی , کمان داری و هندبال , میانگین سن 21 سال داشتند و 48 درصد از آنها زن بودند. میزان درد مزمن به خاطر درد نامشخص در قسمت پایین کمر برای گروه آزمایشی , 49 درصد و برای گروه کنترل , 55 درصد بوده است. اگرچه بیشتر بیماران قبل از مداخله , دارو های درد زا و برخی هم داروههای پیشگیری کننده یا کاهش دهنده ی حملات صرعی مصرف می کردند , 2 گروه به صورت منطقی موازنه شدند. و پیامد پایه ی آن از جمله : Q P M F S ­ C , S A V و امتیازات مربوط به سفتی هم مابین گروه آزمایشی و کنترل , به صورت منطقی موازنه شدند.

3.2. بهبود در پیامد مقدماتی . تغییرات در پیامدهای مقدماتی از خط پایه با پیگیری 3 ماهه در جدول 2 و شکل 2 نشان داده می شوند. بلافاصله پس از اولین مداخله , 2 گروه , کاهش بیشتری را در                Q P M F S ­ C ( ازجمله : امتیازات سنسوری , امتیازات عاطفی , مجموع امتیازات و امتیازات      SA V ) نسبت به خط پایه نشان دادند. اما , تفاوت بین گروهی چشمگیر نبوده است.

بلافاصله پس از آخرین مداخله , 2 گروه هم کاهش بیشتری را در Q P M F S ­ C نسبت به خط پایه داشتند. و میانگین تفاوت بین گروهی در تغییر از خط پایه تا پایان آخرین مداخله درموارد زیر , چشمگیر بوده است: امتیازات سنسوری ,( 1.24 – امتیاز  { 95 درصد فاصله ی اطمینان {I C } ,  .09 2- تا 39 . 0- } ؛ 005. 0=ƿ } , امتیازات عاطفی {14. 3- امتیاز { 95 درصد I C , 67 . 3 – تا  61  . 2  – } ؛ 0.001  >ƿ} , مجموع امتیازات {  39 .  4 –امتیاز { 95 درصد I C ,  61  .  5-  تا 17. 3-} ؛

  0.001> ƿ ) , و امتیازات S A V {  64. 0 – امتیاز { 95 درصد I C ,04 . 1- تا   24. 0 – } ؛     0.002   =ƿ }.

اصلاحات در 2 گروه تا یک ماه پس از آخرین مداخله برای امتیازات سنسوری , امتیازات عاطفی , مجموع امتیازات و امتیازات S A V نگهداری شدند. و تفاوت بین گروهی هم در امتیازات سنسوری , چشمگیر بوده است { 46 . 1- امتیاز{ 95 درصد I C , 41 . 2- تا 51 . 0-} ؛  0.003> ƿ } , امتیازات عاطفی { 29 . 3- امتیاز  { 95 درصد I C, 84 . 3- تا 74 . 2- } ؛0.001 > ƿ } , مجموع امتیازات 75 . 4- امتیاز{ 95 درصد I C , 09 . 6- تا 41 . 3-} ؛ 0.001 > ƿ } و امتیازات S A V { 66 . 0-  امتیاز { 95 درصد I C , 13 . 1- تا 19  . 0-  } 0.007 >  ƿ  }. تغییرات از خط پایه  تا6 ماه پیگیری در Q P M F S ­ C در گروههای آزمایشی و کنترل , در حد چشمگیری باقی ماندند , اما تفاوت بین گروهی تنها در امتیازات عاطفی { 83 . 2- امتیاز { 95 درصد I C , 54 . 3- تا 12 . 2- } 0.001 >  ƿ  و مجموع امتیازات { 71 . 3- امتیاز { 95 درصد I C  ,  48. 25- تا 94 . 1- } ؛001. 0>  ƿ}.

      3.3. اصلاحات ( بهبود) در پیامدهای ثانویه. بلافاصله پس از اولین مداخله , 2 گروه بهبود چشمگیری را در سفتی موضعی عضلانی نسبت به خط پایه در حالت تمدد اعصاب ( ریلکسیشن)  از خود نشان دادن . اما , تفاوت بین گروهی چشمگیر نبوده است. { 09 . 0- امتیاز { 95 درصد I C  ,  46. 0- تا 28 . 0- } ؛632. 0>  ƿ}.

تفاوت بین گروهی در پایان آخرین مداخله , چشمگیر بوده { 04 . 1- امتیاز { 95 درصد I C  ,  76. 1- تا 32 . 0- } ؛005. 0>  ƿ}.  و بعد از یک ماه پیگیری  وچشمگیرباقی مانده است { 29 . 1- امتیاز { 95 درصد I C  ,  03. 2- تا 55 . 0- } ؛001. 0>  ƿ}.  , اما { 66 . 0- امتیاز { 95 درصد I C  ,  48. 1- تا 16 . 0- } ؛117. 0>  ƿ}.  بعد از 3 ماه پیگیری چنین نبوده است.

در حداکثر انقباض ارادی , سفتی موضعی عضله ,  بلافاصله پس از اولین مداخله , بهبود چندانی را نسبت به خط پایه نشان نداده است. سفتی موضعی عضله ی 2 گروه بعد از آخرین مداخله , کاهش بسیار بیشتری داشته است , اما تفاوت بین گروهی تا پایان 3 ماه پیگیری چندان چشمگیر نبوده است. و میانگین تغییرات در ی حالت تمدد اعصاب و حداکثر انقباض ارادی در شکل 2 نشان داده شدند.

3.4 رویدادهای ناسازگار. در طی مداخله های مطالعاتی در گروه آزمایش و کنترل , هیچ گونه رویداد ناسازگاری ذکر نشد.

4 . گفتگو و استدلال

ماساژ چینی با روغن گیاهی  به عنوان یکی از درمانهای جایگزین و مکمل تاریچه ی طولانی در چین دارد و شبیه ماساژ با رایحه درمانی است. 2 درمان جایگزین , درمان دستی با استفاده ی موضعی از روغن های ضروری می باشند. اما , ماساژ چینی با روغن گیاهی در مقایسه با ماساژ با رایحه درمانی , یکسری ویژگی ها دارد. اول اینکه , روغنهای ضروری آن از گیاهان چینی مطابق اهداف مختلف استخراج می شوند ( از جمله : رهایی از درد , بهبود اضطراب , غیره) . دوم اینکه , به منظور استفاده و حمل مصلحت آمیز , این روغنها ی ضروری استخراج شده از گیاهان چینی  را در چربی , وازلین و مانند آن ادغام می کنند و برای بهبود تاثیرات گیاهان مختلف چینی  , آنها را با لیکور دم می کنند.(2) . بعلاوه , ماساژ چینی با روغن گیاهی برای انواع بیماری ها متداول است , از جمله : درد گردن , درد قسمت پایین کمر , اختلال قاعدگی , کج بودن مادرزادی گردن در اطفال و سگ هراسی در چین.

این بررسی کنترل شده ی تصادفی نشان داده است که ماساژ چینی با روغن گیاهی برای بیماران مبتلا به درد نامشخص در قسمت پایین کمر نسبت به درمان با ماساژ ساده , موثرتر بوده است. تاثیر در نمرات   Q P M F S ­ C مشهود بوده است , این پرسشنامه , ابزاری دارای اعتبار بالا و چند بعدی برا یارزیابی درد می باشد ,ازجمله : نمرات سنسوری , نمرات عاطفی و نمرات S A V بعد از آخرین مداخله. بر این مزیتها در پایان پیگیری یک ماهه صحه گذاشته شد و مزیت آن همچنان در نمرات عاطفی در پایان پیگیری سه ماهه آشکار بوده است. اگرچه , تفاوت بین گروهی در مجمع نمرات , چشمگیر بود, علت آن به طور اساسی نمرات عاطفی کسب شده در پایان پیگیری سه ماهه بوده است. تغییر سفتی موضعی عضلانی در حالت تمدد اعصاب با ارزیابی های Q P M F S ­ C سازگار بود. هیچ رویداد ناسازگاری هم مابین شرکت کنندگان مشاهده نشد که نشان می دهد ماساژ چسنس با روغن گیاهی ممکن است درمان ایمنی برای درد نامشخص در قسمت پایین کمر باشد.

نتایج ما با بررسی های غیر تصادفی که قبلا در مورد ماساژ چینی با رو غن گیاهی برای درد نامشخص در قسمت پایین کمر در چین  انجام شده بودند , بویژه در رهایی از درد , موافق بوده است. دستاوردهای ما مشابه مشاهدات حاصله از بررسی های کلینیکی دیگر  و بازنگری ها یی بودند که از مزیت های رایحه درمانی برای مدیریت علائم عاطفی ( مثل : اضطراب , افسردگی و غیره) ناشی از بیماری های مختلف حمایت می کنند. مزیت های ماساژ چینی با روغن گیاهی در نمرات عاطفی Q P M F S ­ C در پایان پیگیری سه ماهه تایید شدند. ماساژ با رایحه درمانی معمولا برای درد نامشخص در قسمت پایین کمر در کشورهای دیگر به کار نمی رود , اما ماساژ چینی با روغن گیاهی برای درد و برخی علائم عاطفی ایجاد شده از طریق درد نامشخص در قسمت پایین کمر در چین , امری متداول می باشد.

مکانیسم های بیولوژیکی که به موجب آنها ممکن است ماساژ چینی با روغن گیاهی بر دوره ی بالینی درد نامشخص در قسمت پایین کمر , به صورت اثبات نشده باقی بماند. اما برخی مکانیسم های اصلی – احتمالی برا ی ماساژ چینی با روغن گیاهی یا ماساژ با رایحه درمانی مشهور و متداول هستند. اول اینکه , درمان با ماساژ , تاثیر دارویی روغنهای دارای رایحه و استخراج شده از گیاهان چینی را افزایش می دهد. دوم اینکه , برخی مطالعات از این مسئله حمایت نمودند که رایحه درمانی به بدن کمک می کند تا واکنش دستگاه ایمنی را بهبود ببخشد. بعلاوه , برخی محققین , رایحه ی بیشتر روغنهای دارای رایحه ی تاثیرگزار بر سیستم عصبی را از طریق سیستم وابسته به حس بویایی در ماساژ با رایح درمانی حفظ می کنند. بنابراین , رایحه ی روغن گیاهی ممکن است با تاثیرات درمانی ارتباط داشته باشد , اگرچه , هیچ تحقیقی در این زمینه مشاهده نشد.

چندین محدودیت مطالعاتی ذکر شدند. اول اینکه , شرکت کنندگان ورزشکارانی مبتلا به درد نامشخص در قسمت پایین کمر بودند که قابلیت تعمیم دادن نتایج را کاهش می دهد. دوم اینکه , برای مخفی نگه داشتن هویت بیماران و درمانگران , روغن دارونما در گروه کنترل اعمال شد. اما درمانگران , متوجه یتفاوتی مابین 2 گروه شدند , چراکه رایحه ی گیاهان چینی را به سختی می توان مخفی کرد. اگرچه , ممکن ایت بر برریس تاثیر بگذارد , ولی بدان معنا نیست که روش مخفی کاری ( بلایند) بررسی کاملا شکست خورده باشد , بخاطر اینکه تاثیر آن محدود بوده است. مخفی نگه داشتن درمانگران هم در این بررسی کار دشواری است. و هیچ گونه گزارش مشابهی از بیماران وجود نداشته است. بعلاوه , ارزیابی کنندگان همه ی پیامدها از گروهبندی اطلاعی نداشتند. سوم اینکه , Q P M F S ­ C , یک ابزار اندازه گیری بسیار معتبر برای درد می باشد , اما تنها شامل 4 شرح دهنده ی عاطفی است , ازجمله : خستگی , بیماری , ترس و تنبیه ظالمانه. ارزیابی تغییرات عاطفی در مقایسه با ابزار دیگر اندازه گیری , کافی نمی باشد( به عنوان مثال , اضطراب و افسردگی  بیمارستانی , D A H  ؛ مرکزی برای مطالعات اپیدمی شناسی , D – S E C ). آخرین ولی نه کمترین مسئله به لحاظ اهمیت اینکه , درست کار نکردن , یکی از علائم بالینی است که از طریق درد نامشخص در قسمت پایین کمر می باشد. اما مطالعه ی ما تاثیر ماساژ چینی با روغن گیاهی را برای درست کارنکردن به خاطر درد نامشخص در قسمت پایین کمر ارزیابی نکرده است.

5 . نتیجه گیری

این بررسی کنترل شده ی تصادفی , سهم بسزائی در مشاهده ی تاثیر ماساژ چینی با روغن گیاهی بر درد و سفتس موضعی عضلات به خاطر درد نامشخص در قسمت پایین کمر در ورزشکاران داشته است. بررسی های بالینی کنترل شده ی تصادفی طولانی تر و با مخفی سازی مضاعف , برای ارزیابی قابلیت تعمیم دادن دستاوردهایمان و افزایش درک ما از این روش درمانی امیدبخش , قابل اعتماد هستند.

 

ترجمه و ویرایش : بکتاش الهامیان

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *