تویی نا چیست؟

تویی نا چیست؟

تویی نا چیست؟ واژه tuina از دو کلمه tui (pushing) به معنای هل دادن و na(grasping) به معنای گرفتن تشکیل شده است. طب سنتی چینی ((TCM از پنج روش تشکیل شده است: 1. طب گیاهی 2. طب سوزنی 3. تای چی یا چی گونک (در بعضی از مراجع، فنگ شویی را هم در این دسته قرار می دهند) 4. تویی نا 5. رژیم درمانی.

ماساژ tuina ریشه آن به چین باستان برمی گردد، اما در غرب جدید است. ریشه این ماساژ به 3000 سال پیش باز می گردد. به همین دلیل آن را مادربزرگ همه سبک های امروزی ماساژ از جمله استئوپاتی تا شیاتسو و طب فشاری (Acupressure) می دانند. هدف این ماساژ رساندن بدن به تعادل بر اساس تئوری های Qi (انرژی)، Yin and young و پنج عنصر (5element) می باشد.

ماسورهای متخصص در Tuina باید با طب سنتی چینی آشنا باشند. در این طب سه تئوری Qi ، Yin and young و 5element وجود دارد که هرکدام به تنهایی قابل بحث فراوان است. از روش های تشخیص در Tuina می توان به مشاهده (مانند مشاهده ی زبان، صورت، گوش، وضعیت ساختاری بدن بیمار مانند ستون فقرات، دامنه حرکت مفاصل، شکل بدن و …)، لمس (مانند لمس قسمت های مختلف بدن، نبض گرفتن، لمس برای تشخیص در گرم یا سرد بودن، متورم یا عادی بودن بافت، لمس برای یافتن نقاط حساس (Ahshipoint)، بوئیدن، شنیدن، مزه کردن، مشاوره دادن و …) نام برد.
بعد از تشخیص در تویینا، فرد باید با تکنیک های مورد استفاده در این ماساژ به خوبی آشنا باشد که با توجه به تشخیص سندرم بر اساس سیستم Sanjiao، اصول هشت گانه و … تکنیک های مورد نظر را انتخاب کند. با توجه به اینکه عامل بیماری با تئوری های باد، سرما، گرما، رطوبت و خشکی، زیادی یا کمبود، انسداد انرژی یا خون باشد، سرعت، ریتم، قدرت و جهت تکنیک های Tuina تغییر می کند. و با توجه به تشخیص سندرم، برای بهبودی نقاط طب سوزنی با یکدیگر ترکیب می شوند.
افراد مراجعه کننده اغلب جزء موارد پیچیده با چندین سندرم مختلف هستند. برای مثال فرد به علت کمر درد مراجعه می کند که بعد از مشاوره متخصص به این نتیجه می رسد که فرد موردنظر علاوه بر کمردرد، دچار یبوست، زانو درد، سردرد، گرگرفتگی و احساس سنگینی در اندام ها نیز می باشد. در این حالت متخصص باید در طی جلسات کلیه مشکلات فرد مراجعه کننده را بهبود بخشد. به همین دلیل ماساژ Tuina جزء طب مکمل محسوب می گردد.

2+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *