آشنایی با تای ماساژ

ماساژ تاي يکي از هنرهاي شفادهنده قديمي از طب سنتي کشور تايلند مي باشد که از ديگر قسمت هاي طب سنتي مي شود به طب گياهي و مديتيشن روحي اشاره کرد.

کلمه ماساژ تصويري کاملاً متفاوت از ماساژ تاي را به ذهن مي آورد که حتي در ابتدايي ترين شکل آن هم ترتيب پيچيده اي از فشار بافت هاي نرم و کشش عضلات و هم چنين پيچاندن و مهارت در ماساژ مفاصل با دست مي باشد.

به همين دليل ترجيح مي‏دهم به جاي واژه ماساژ از جمله کار بر روي بدن به روش تاي استفاده کنم.

کار بر روي بدن به روش تاي بيش از هزار سال است که در فرايند تکامل دائمي مي باشد و اين عجيب نيست چون تفاوت هاي بسيار زياد و دقيق و تخصصي بين سبک هاي مختلف ماساژ استفاده شده و حتي مي توانيم بگوييم تفاوت‏هاي بزرگ تري بين روش هاي کار بر روي بدن به روش تاي بين مناطق شمالي و جنوبي تايلند وجود دارد.

اين روش براي افراد مبتدي و تازه کار يکي از راحت ترين و هماهنگ ترين روش ها مي‏باشد و بسيار شبيه به تجربه اي است که يک نفر مي تواند از يک استاد تاي کسب کند ماساژ تاي سنتي حداقل هزار سال است .

که به اين صورت وجود دارد و يکي از اعضاي خانواده بزرگ ماساژ شرقي مي‏باشد که بر اساس جريان انرژي غريزي و تئوري تعادل انرژي و شفادهي و سلامت بدن مي باشد از ديگراعضاي اين خانواده شرقي ماساژ چيني Tui Na و ماساژ هنديAyurvedic و ماساژ ژاپني Shiatsu مي‏شود نام برد.

 

ماساژ هندي و چيني هر دو بر مي گردد به چهار هزار سال پيش که ماساژ تاي هم ريشه در همين سيستم دارد.

تأثير يوگاي هندي بر روي مشاهده کننده و دريافت کننده اين مدل بي همتا از ماساژ کاملا آشکار و واضح است.

بنابراين اين يک روش کاملا منظم مي باشد که در آن بر روي کانال هاي دريافت انرژي کار مي‏شود که ما آن را به عنوان Sen مي شناسيم کار بر روي بدن به روش تاي خيلي زياد شبيه ماساژ چيني مي باشد که خود تئوري و تمريني است که در حدود 2300 سال پيش به صورت مدون و مستند وجود داشته است.

اولين نظريه غربي در ارتباط با طب تايلندي در سال 1690 توسط Simon delaloubere که يک ديپلمات فرانسوي بود ثبت شده بر اساس مشاهدات او وقتي شخصي مريض مي شد به يک ماساژور مراجعه مي کرد که به صورت ماهرانه و تخصصي کل بدن را ماساژ مي داد.

درمانگران اعمال فشار در امتداد خطوت انرژی را با شست، دست ها، پاها وعلاوه بر این،حرکت وکششهای یوگا انجام میدهند و باعث تحریک و حرکت انرژی دربدن می شوند .

 

طب تای بر اين اصل استوار است كه يك نيرو يا انرژی درونی داخل بدن انسان در حال چرخش است براي سالم بودن و سرزنده بودن بايد به گردش آزادانه اين انرژی كمك كنيم.

زماني كه اين انرژی مسدود شود بيماری به صورت جسمی احساسی يا روحی خود را نشان می‌دهد.

در واقع هدف اصلی ماساژ تای برداشتن اين موانع و آزاد كردن مسير اين انرژی با فشردن اين نقاط است گر‌چه اين ماساژ بسيار پوياست ولی همراه با احساس آرامش عميقی است كه بدن و ذهن را قادر مي‌سازد به طور طبيعی تعادل خود را باز يابند.

ماساژ تایلندی که در آن از تکنیک ها و اصول آیورودا استفاده میشود به تدریج تحت تأثیر طب سنتی چینی ساخته شده است.

برای قرن ها، ماساژ تایلندی توسط راهبان به عنوان یکی از اجزای پزشکی تایلندی انجام می شد.

ماساژ تایلندی بیشتر انرژی زا مانند انجام یوگا است زیرا درمانگر از دست زانو ساق پا و پا استفاده می کند و یک سری از حرکات یوگا شبیه سازی میکند.

معمولا بر روی یک حصیر خالی یا تشک نسبتا نرم و روی زمین انجام می شود در این ماساژ روغن به کار نمیرود و میتواند با لباس انجام شود هدف ماساژ تایلندی که ریشه های آن درسنت معنوی است درمان یک فرد به لحاظ جسمی احساسی و معنوی است.

سيستم ايمنی بدن را تقويت سيستم غدد درون ريز را متعادل و سموم بدن را پاكسازی مي‌كند به علاوه تمرينات كششی مختلفی كه روی مفاصل انجام می‌شود به انعطاف‌پذيری مفاصل كمك بسياری مي‌كند با گرم كردن عضلات از آسيب‌ها جلوگيری می‌كند.

آشنایی با تای ماساژ

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *