آشنایی با خواص ماساژ با رایحه درمانی

ماساژ با اسانس هاي ويژه رايحه درماني باعث از بين بردن سموم ساخته شده در عضلات و کاهش گرفتگي هاي مداوم و تحريک مستقيم لنفاوي و کمک به گردش خون و انتقال اکسيژن و نيتروژن به پوست عضلات و اندام هاي حياتي می شود .

رايحه درماني يعني استفاده از اسانس هاي معطر گياهي به منظور تحريک سلامت و نشاط در جسم فکر و انگيزه ها رايحه درماني با قدمتي بيش از پنج هزار سال در حقيقت يکي از قديمي ترين روشهاي درمان است .

اين روش به دليل وابسته بودن انسان در دوران باستان به محيط اطرافش براي تغذيه پوشش و محافظت ايجاد شد .

در آن زمان انسان به دليل اشتياق و زيرکي در شناخت تمام چيزهاي اطراف و شيوه به کارگيري آنها براي بقاي خودش به سرعت روشهايي را براي بدست آوردن غذا درمان دردها و بيماري هاي مزمن از طريق گياهان و عطرها کشف کرد .

آروماتراپي به روش امروزي به وسيله مصريان آغاز شد آنها از روش دم کردن براي استخراج روغن ها از گياهان معطر براي مقاصد پزشکي درماني آرايشي و نيز براي موميايي کردن اجساد استفاده مي کردند .

به طور همزمان تمدن هاي چين باستان نيز برخي عطريات را بدين منظور مورد استفاده قرار مي دادند .
چيني ها در مراسم مذهبي از سوزاندن چوب و بخورهاي معطر براي اداي احترام به خدايان استفاده کرده و علاوه بر اين اسانس هاي معطر به منظور انجام ماساژ درماني و فشار درماني نيز به کار گرفته مي شد .

آروماتراپي براي قرن ها در هند نيز کاربرد داشته است در طب آيوورودا سيستم طبابت در هند گياهان خشک و تازه براي ماساژ آروماتيک به عنوان جنبه مهمّي از درمان مورد استفاده بود .

اعتقاد بر اين است که احياي مجدد استفاده از روغن هاي معطر وامدار ابوعلي سينا فيلسوف و طبيب ايراني است .

مطالعات علمي نشان داده اند که روغن هاي ضروري حاوي اجزاي شيميايي هستند که اثرات ويژه اي بر ذهن و جسم مي گذارند .

ترکيب شيميايي آنها پيچيده بوده ولي عموماً حاوي الکل ها  استرها  کتون ها  آلدئيدها و ترپن ها هستند .

اين روغن ها حس بويايي ما را به شدّت تحريک مي کنند و ثابت شده بوها اثر مهمّي بر احساسات ما دارند .
پزشکان در کار با بيماراني که حس بويايي خود را از دست داده اند متوجّه شدند که زندگي بدون بو مي تواند منجر به افزايش مشکلات رواني از جمله اضطراب و افسردگي شود

ما توانايي تشخيص چند هزار بوي مختلف را داريم ، با بوييدن روغن هاي معطر گيرنده هاي بويايي ما در بيني مان تحريک شده و پيام به مراکز حسي در مغزمان سيستم ليمبيک وارد مي شود .
اين سيستم با قسمت هايي از مغز در ارتباط است که مربوط به حافظه تنفس گردش خون و غدد درون ريز  غدد ترشح کننده هورمون ها هستند .

خواص روغن بوي آن و اثراتش تعيين کننده چگونگي تحريک اين قسمتها هستند به علاوه سيستم ليمبيک کنترل کننده خلق و خو ، احساسات و يادگيري در مغز است .
آروماتراپي براي استرس اظطراب و مشکلات روان تني دردهاي عضلاني و روماتيسمي اختلالات گوارشي و مشکلات زنانگي نظير سندروم قبل از قاعدگي دردهاي قاعدگي و افسردگي پس از زايمان مؤثر است .

آشنایی با خواص ماساژ با رایحه درمانی

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *