آشنایی با فواید ماساژ برای بدن

آشنایی با فواید ماساژ برای بدن

فواید ماساژ برای بدن. وجود استرس‌ها و هیجان‌های ناشی از زندگی روزمره باعث می‌شود عضلات خسته و سفت ‌شوند. و قرار گرفتن در محلی ساکت و آرام و ماساژ گرفتن باعث ایجاد آرامش می‌شود. همچنین چنانچه درد و ناراحتی فرد با حرکات ماساژ برطرف شود، از نظر روانی تاثیر بسیار مهمی به جای می‌گذارد. مطالعات انجام شده در جهان نشان می‌دهد ماساژ در بهبود بسیاری از دردها تاثیر دارد. از جمله کمردرد و سردرد. ماساژ دادن مغز را به تولید اندورفین تحریك می‌كند و اعتماد به‌نفس بیماران را با تشویق آن‌ها برای مقابله موثر با درد افزایش می‌دهد.

امروزه از ماساژ با اهداف مختلف و به شکل وسیع و گسترده‌ای استفاده می‌کنند. به ‌ویژه در بهبود دردهای عضلانی و مفصلی جایگاه ویژه‌ای نسبت به سایر روش‌های درمانی دارد و همچنین در توانبخشی و بازتوانی بیماری‌های مختلف به شکل خاصی به کار می‌رود. در ادامه نگاهی مختصر خواهیم داشت بر تأثیری که ماساژ بر ارگان‌های مختلف بدن خواهد داشت.

 

تأثیر ماساژ بر ارگان‌های مختلف بدن

دستگاه اعصاب بدن:

ماساژ برای این دستگاه آرامش بخش و تسکین دهنده می‌باشد. مثلاً بهبود بیماری‌هایی نظیر بی‌خوابی و سردرد و استرس را بهبود می‌دهد. همچنین موجب افزایش فعالیت ماهیچه‌ها و مجاری و غدد مربوط به سیستم اعصاب می‌شود.

 

دستگاه ماهیچه‌ای بدن:

در اثر ماساژ بین انقباض و شل شدن ماهیچه‌ها توازن به وجود می‌آید. گرفتگی عضلانی یا کشیدگی ماهیچه‌ای را کاهش می‌دهد. بافت‌های رشته‌ای، بافت زخمی و آسیب دیده و بافت‌های بد جوش خورده و بدشکل؛ با ماساژ تجزیه و مواد سمی آن‌ها تخلیه می‌شود.

 

دستگاه اسکلتی بدن:

ماساژ می‌تواند به صورت غیر مستقیم بر استخوان‌ها تاثیر بگذارد. بهبود جریانِ گردش خون در ماهیچه‌ها باعث رشد طبیعی استخوان می‌شود.

 

دستگاه گردش خون:

در اثر ماساژ فشار وارد شده به سیاهرگ‌ها و سرخرگ‌ها از بین می‌رود. و جریان گردش خون تسریع می‌یابد. در نتیجه ضربان قلب تقویت و فشار خونِ بالا کاهش می‌یابد.

 

دستگاه لنفاوی بدن:

در اثر ماساژ، دستگاه لنفاوی تحریک و سرعت جریان لنف در سرتاسر بدن زیاد می‌شود. مواد سمی و زاید که در اثر فشارهای عصبیِ زیاد در بدن جمع شده‌اند نیز از بین می‌روند.

 

دستگاه تنفسی بدن: دستگاه تنفسی در اثر ماساژ فعال‌تر شده و تنفس عمیق‌تر و کندتر خواهد شد. همچنین باعث تخلیه مخاط وترشحات نایژه‌ای از ریه‌ها می‌گردد.

 

دستگاه گوارشی بدن:

در اثر ماساژ حرکات موجی شکل در روده بزرگ افزایش یافته و خروج موادِ دفعی تسریع می‌یابد. و با یبوست مقابله می‌شود. علاوه بر تاثیرگذاری روی گوارش و هضم غذا به جذب مواد غذاییِ گوارش یافته کمک می‌کند.

 

پوست:

در اثر ماساژ، غده‌های عرق و چربی تحریک و عملکرد آن‌ها بهبود می‌یابد و مواد زاید دفع خواهد شد. همچنین منافذ پوست باز شده تا پوست بتواند به راحتی تنفس کند در نتیجه حساسیت و انعطاف پذیری پوست بیشتر می‌شود.

 

دستگاه تناسلی و مجاری ادرار:

در اثر ماساژ فعالیت کلیه‌ها افزایش یافته در نتیجه مواد زاید دفع و احتباس مایع کم می‌شود.

 

دستگاه تولید مثل:

در اثر ماساژ مشکل عادت ماهیانه نظیر دردهای قاعدگی، پریودهای نامنظم، PMS (سندروم پیش از قاعدگی) و علایم یائسگی کاهش می‌یابد.

 

سیستم لنفاوی:
سیستم لنفاوی بخشی از بدن است که به مبارزه با عفونت در بدن کمک می‌کند. از طریق ماساژ احتقان در سیستم لنفاوی ممکن است کاسته شود. بهبود اثربخشی کلی این سیستم و تقویت توانایی بدن برای مبارزه با عفونت نیز از دیگر فواید ماساژ برای سیستم لنفاوی است.

 

احساسات:
احساسات منفی ما برخی اوقات می‌تواند داخل بدن منجر به تنش در عضلات شود. که می‌توان با ماساژ این موضوع را کاهش داد و فشار متقابل بر عضلات را به انرژی در بدن تبدیل نماید.

 

مفاصل:
ماساژ می‌تواند التهاب درد مفاصل بر اثر صدمه را تسکین دهد.

آشنایی با فواید ماساژ برای بدن

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *