هر آنچه در ماساژ سوئدی باید بدانیم

آموزش ماساژ سوئدی جزء محبوب‌ترین نوآموزش ماساژ سوئدی بر روی کمرع ماساژ در جهان است. که شامل استفاده از دست، بازو یا آرنج برای دستکاری لایه‌های سطحی ماهیچه‌ها می‌باشد. و برای بهبود سلامت روحی و جسمی به کار می‌رود. حرکت فعال یا غیرفعال مفاصل نیز ممکن است بخشی از ماساژ باشد. از جلمه مزایای ماساژ سوئدی می‌توان به افزایش گردش خون، آرامش روحی و جسمی، کاهش استرس و تنش عضلانی و بهبود دامنه حرکات اشاره کرد. در این مقاله به طور مبسوط به توضیح همه عوامل خواهیم پرداخت.

 

تاریخچه ماساژ سوئدی

در مورد مخترع ماساژ سوئدی، ابهاماتی وجود دارد که اگر علاقمند باشید می‌توانید مقاله «بنیانگذار واقعی ماساژ سوئدی را بشناسیم» را مطالعه کنید. ولیکن آنچه در اکثر مقالات و میان عموم رایج است این است که ماساژ سوئدی را به  مربی شمشیربازی سوئدی به نام «پِر هنریک لینگ» نسبت داده‌اند. گفته می‌شود لینگ زمانی که از ناحیه آرنج مجروح شد، با استفاده از ضربه در اطراف ناحیه آسیب‌دیده، خود را درمان کرد. وی بعداً این تکنیک را توسعه داد که در حال حاضر به ماساژ سوئدی معروف است. این روش توسط دو برادر دکتر چارلز و دکتر جورج تیلور در دهه 1850 از سوئد به ایالات متحده آورده شد. تکنیک‌های خاصی که در ماساژ سوئدی استفاده می‌شود شامل استفاده از حرکات کششی طولانی، اصطکاک و حرکات ورز دادن و ضربه زدن بر روی بافت‌های نرم بدن است. گاهی اوقات از حرکات مفصل غیر فعال یا فعال نیز استفاده می‌شود.

 

فواید ماساژ سوئدی

برخلاف دارو درمانی، که اغلب با بسیاری از عوارض سیستمیک و طولانی مدت همراه است، ماساژ درمانی نسبتاً بی‌خطر است و موارد منع مصرف کمی دارد. و همچنین مزایای بسیاری را فراهم می‌کند.

 

1. مزایای جسمی

فواید جسمی بی‌شماری در ارتباط با استفاده از ماساژ سوئدی وجود دارد:

+ شل شدن عضلات سفت و کشش بافت‌های همبند

+ رفع گرفتگی و اسپاسم عضلانی و کاهش خستگی عضلات

+ شل شدن مفاصل و بهبود دامنه حرکت

+ افزایش قدرت عضلات

+ آرامش سیستم عصبی

+ تحریک گردش خون

+ سفت شدن عضله و تن پوست

+ تسکین علائم اختلالات مانند آسم، آرتروز، سندرم تونل کارپ، سندرم درد مزمن و حاد، درد میو فاسیال، سردرد، اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) و آسیب‌های ورزشی

+ سرعت بخشیدن به بهبودی از آسیب و بیماری

+ بهبود تخلیه لنفاوی مواد زائد متابولیکی

 

2. مزایای ذهنی و عاطفی

مزایای ذهنی مرتبط با ماساژ درمانی شامل موارد زیر است:

+ آرامش ذهنی

+ بهبود طول و کیفیت خواب

+ تسکین استرس، افسردگی، اضطراب و تحریک

+ افزایش توانایی تمرکز

+ بهبود احساس رفاه

 

فرآیند انجام ماساژ

در ماساژ سوئدی، شخصی که ماساژ داده می‌شود روی میز ماساژ دراز کشیده و با حوله یا ملحفه پوشانده می‌شود. ماساژ سوئدی یک سبک ماساژ برای تمام بدن است. مگر در مناطقی که منع مصرف دارند یا در مواردی که مشتری درخواست لمس نکردن را دارد. از روغن یا لوسیون معطر یا بدون بو برای تسهیل حرکات ماساژ استفاده می‌شود. هر جلسه معمولاً 30-60 دقیقه طول می‌کشد. بسته به ترجیحات مشتری، یک جلسه ماساژ ممکن است شامل استفاده از چند یا همه تکنیک‌های اساسی زیر باشد:

 

تکنیک‌های رایج در ماساژ سوئدی

افلوراژ

شایع‌ترین تکینک در آموزش ماساژ است. یک حرکت آزاد و دورانی به سمت قلب است و با استفاده از کف یک یا هر دو دست، خطوط بدن را ردیابی میکند. برای شروع مرحله اول ماساژ، روغن با این تکنیک زده می‌شود. درمانگر فشار ثابت یا متوسط یا ملایمی را اعمال می‌کند. این تکینک برای گرم کردن عضلات، آرامش بدن، آرامش اعصاب، بهبود گردش خون و عملکرد قلب و بهبود تخلیه لنفاوی استفاده می‌شود.

 

پتریساژ

این روش شبیه خمیر ورز دادن است. شامل بلند کردن، غلتاندن و فشار دادن گوشت، زیر یا بین دو دست است. Pétrissage برای آزادسازی تنش عضلانی، بهبود جریان خون و افزایش تخلیه لنفاوی طراحی شده است.

 

اصطکاک

تکنیک‌های اصطکاکی بر روی عضلات عمیق‌تری نسبت به تکنیک‌هایی که قبلاً توضیح داده شد، کار می‌کنند. این نوع تکنیک ماساژ شامل حرکات مالش و محکم، چرخش و ضربه‌هایی است که برای گرم کردن ماهیچه‌هایی که متخصص ماساژ باید روی آن‌ها بیشتر کار کند، در نظر گرفته شده است. استحکام این قسمت به تحمل مشتری بستگی دارد.

 

تَپوتمنت

این روش شامل ضربه زدن موزون یا حرکات ضربه‌ای است که دارای اثر تحریک کننده یا تقویت کننده است. عضلات را تحریک کرده و جریان خون را افزایش می‌دهد.

تکنیک های تاپوتمنت برای اکثر مردم نیرو آور است اما ممکن است برای بعضی‌ها بسیار شدید باشد. هنگام طولانی شدن، تاپوتمنت منجر به تحریک بیش از حد و حتی فرسودگی اعصاب و عضلات می‌شود. علاوه بر این، نباید بر روی رگ‌های واریسی یا مستقیماً بالاتر از ساختارهای استخوانی استفاده شود.

 

ارتعاش یا ویبره

آخرین تکنیک از طریق لرزش بر روی عضلات خاص اعمال می‌شود. برای ایجاد لرزش، متخصص ماساژ به آرامی با دست یا نوک انگشتان خود عضلات را تکان می‌دهد یا می‌لرزاند. سپس به نقطه دیگری می‌رود و این حرکت را تکرار می‌کند. ارتعاش برای آزادسازی تنش عضلانی در نواحی کوچک عضلانی، مانند نواحی صورت یا امتداد ستون فقرات، طراحی شده است.

 

امکانات لازم جهت انجام

ماساژ سوئدی به تجهیزات زیر نیاز دارد:

* یک تخت ماساژ حرفه‌ای یا هر سطح سفت اما کاملاً پر شده

* یک ملحفه تمیز برای پوشاندن بخشی از بدن که ماساژ داده نشده است.

* بسته به خواسته مشتری، ممکن است به بالشتک نیاز باشد تا از کمردرد جلوگیری کند. بالشتک‌ها ممکن است زیر سر و زانوها قرار بگیرند.

* روغن پایه باید یک روغن گیاهی، سرد فشرده، تصفیه نشده و فاقد مواد افزودنی باشد. روغن‌های گیاهی علاوه بر اسیدهای چرب حاوی مواد مغذی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. مانند اغلب روغن‌های معدنی منافذ را مسدود نمی‌کنند. روغن‌های اساسی (معطر) ممکن است برای ایجاد آرامش بیشتر یا سایر اثرات درمانی اضافه شوند. قبل از استفاده از روغن ماساژ روی پوست مشتری، باید در دستان گرم شود.

 

موارد احتیاط در ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی نباید به بیمارانی که دارای اختلالات جسمی یا شرایط زیر هستند داده شود:

     – حالت تهوع، استفراغ یا اسهال

     – تب

     – شکستگی استخوان، شکستگی، دررفتگی یا پیچ‌خوردگی شدید

     – بیماری‌های مسری

     – زخم باز یا بهبود نیافته

     – نواحی بدن که ملتهب، متورم یا کبود هستند

     – رگ‌های واریسی

     – جراحی اخیر

     – درد شدید

     – زردی

     – سرمازدگی

     – بیماری کلیوی

     – فتق بزرگ

     – خونریزی

     – رباط‌ها، تاندون‌ها یا عضلات پاره شده

     – فشار خون بالا یا مشکلات قلبی

     – انواع خاصی از سرطان

     – سابقه فلبیت یا ترومبوز (این بیماران ممکن است لخته خونی داشته باشند که ممکن است از جای خود خارج شده و به ریه‌ها منتقل شود و نتایج بالقوه کشنده‌ای داشته باشد.)

     – درمان دارویی با داروهای رقیق کننده خون (این داروها خطر خونریزی زیر پوست را افزایش می‌دهد.)

برخی از مشتریانی که سابقه خشونت یا سواستفاده بدنی دارند ممکن است از برداشتن لباس یا سایر موارد ماساژ احساس ناراحتی کنند. توضیح مختصر در مورد آنچه در جلسه ماساژ اتفاق می‌افتد و اینکه چگونه می‌توانند از ماساژ بهره‌مند شوند معمولاً مفید است.

 

اثرات جانبی

عوارض جانبی کمی گزارش شده است که همراه با ماساژ با شدت کم یا متوسط باشد. با این حال، ماساژ شدید ممکن است خطر آسیب به بدن را افزایش دهد. ماساژ شدید با درد عضلانی و آسیب‌هایی مانند خونریزی در کبد یا سایر اندام‌های حیاتی و از بین بردن لخته‌های خون همراه است.

 

تحقیقات و پذیرش عمومی

ماساژ سوئدی در حال حاضر به عنوان یک درمان مکمل مورد قبول جامعه پزشکی قرار گرفته است. مطالعات نشان داده است که ماساژ می‌تواند بدن را شل کند، فشار خون و ضربان قلب را کاهش دهد و استرس و افسردگی را کاهش دهد. همچنین ممکن است برای بسیاری از بیماری‌های مزمن تسکین ایجاد کند. اکنون بسیاری از پزشکان ماساژ درمانی را به عنوان درمان برای سردرد، درد صورت، سندرم تونل کارپ، آرتروز، سایر بیماری‌های مزمن و حاد، استرس و آسیب‌های ورزشی تجویز می‌کنند.

 

آموزش ماساژ سوئدی و صدور گواهینامه

افرادی که در آموزشگاه‌ ماساژ که مجوز از سازمان فنی و حرفه‌ای کشور را دارند دوره آموزش ماساژ سوئدی را طبق استاندارد تعریف شده بگذرانند، پس از موفقیت در آزمون‌های تئوری و عملی، گواهینامه‌ای دریافت خواهند کرد که کد بین‌المللی دارد و در 187 کشور جهان دارای اعتبار می‌باشد. و همچنین مجوز فعالیت در داخل کشور نیز است.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *