تاثیر ماساژ توئینا بر درد مزمن کمر

تاثیر ماساژ توئینا بر درد مزمن کمر

توئینا ، ماساژی اثربخش در بهبود بیماری‌ها. در این مقاله تحقیقی که در مورد تأثیر توئینا بر دردهای مزمن کمر هست را برای شما آورده ایم.

چکیده

پیش زمینه: درد پایین کمر، یک اختلال عضلانی اسکلتی ناتوان کننده است که هم در جوامع توسعه یافته و هم در حال توسعه شایع است. هرچند، بارها توصیه شده، تاثیر بالقوه ماساژ درمانی به صورت کلی و ماساژ چینی به طور خاص، در تسکین درد مزمن پایین کمر، به طور کامل اثبات نشده است. به دلیل اندازه‌ی ناکافی نمونه‌ها، کیفیت پایین روش‌ها، و موارد غیرقابل تشخیص در آزمایش. پس، هدف از این آزمایش تصادفی کنترل شده، ارزیابی مقایسه‌ای تاثیر ماساژ چینی در مقابل مسکن‌های مرسوم است.

روش/طراحی: مطالعه‌ی حاضر یک تحقیق تک محور دو بخشی است. در کل 150 بیمار به صورت رندوم به دو گروه دریافت کننده‌ی درمان چینی یا درمان‌های مرسوم با نسبت یک به یک. بیماران در گروه ماساژ چینی، 20 دقیقه ماساژ 4 مرحله‌ای دریافت می‌کنند که شامل هم ماساژ ساختاری بود هم برای تمدد اعصاب که در مدت 20 جلسه در طول یک دوره‌ی 4 هفته‌ای انجام شد. بیماران حاضر در گروه درمان مرسوم، دوز مشخصی از ایبوپروفن را روزانه دریافت می‌کردند. سنجش خروجی ابتدایی، تغییر از حالت اولیه‌ی درد کمر است با استفاده از پرسشنامه‌ی رولاند-موریس در دو ماه. خروجی ثانویه شامل مقیاس آنالوگ بصری، امتیاز انجمن ارتوپدی ژاپن و پرسشنامه‌ی درد مک گیل است. (تأثیر ماساژ چینی برای ورزشکاران)

بحث: دقت روش و طراحی این آزمایش به مجموعه‌ای از داده‌های ارزشمند می‌انجامد که می‌توان به وسیله‌ی آن تأثیر ماساژ چینی را ارزیابی کرد. بنابراین این مطالعه تلاش دارد تا بنیان مستحکمی را برای درمان بالینی و تحقیقات آتی ایجاد کند.

پیش زمینه مطالعه

درد پایین کمر اختلالی شایع در تمام جوامع است که دلیل اصلی ناتوانی و غیبت است. فراگیری درد پایین کمر در کل جمعیت بین 70 تا 85% درصد است با نرخ سالانه تصادف بین 6.3 و 15.4 %.

بر طبق راهنمای بریتانیا 2000، 90% موارد حاد درد کمر به صورت خود به خود رفع می‌شوند در طول یک ماه پس از بازگشت به کار. هر چند چندین تحقیق ادعا کرده‌اند که درد کمر و اختلالات عملکرد بین 3 تا 12 ماه باقی مانده و بیش از 25% بیماران، عود مجدد بیماری را در طول یک سال تجربه کرده‌اند. تا 7% بیماران دردشان افزایش یافته است. به این خاطر که درد کمر جان را تهدید نمی‌کند، هزینه‌های فاحش اجتماعی و اقتصادی آن دست کم در نظر گرفته می‌شود. در سال 2010، هزینه‌ی جهانی درد کمر قابل مقایسه با بیماری‌های قلبی، واگیردار و سرطان گزارش شده است. (ماساژ توینا)

فیزیولوژی درد کمر بسیار کم شناخته شده است چرا که مکان‌یابی منبع درد مشکل است. علل بالقوه ی درد پایین کمر شامل، اما محدود نیست به، تغییرات در ساختار دیسک کمر به خاطر افزایش سن و فرسودگی، همچنین تغییرات در تمرکز محلی سیتوکین ها مانند متال پروتیین، فسفولیپاز، نیتریک اکسید و تومور نکروز. بر پایه ی داده های استراتژی های سلامت مفاصل و گروه استخوانی کمر پروژه اروپا، اغلب موارد درد پایین کمر غیر اختصاصی بوده و تنها 10% اختصاصی بوده است. دردهای غیر اختصاصی، علامتی از علت نامعلوم هستند. شرایط خاصی که منجر به درد کمر می شوند: انحطاط، التهاب، علل عفونی، بازگشت درد، درد محرکات ذهنی، تروما، و اختلالات مادرزادی.

در تمرین بالینی، یک سابقه ی درمانی متمرکز و آزمون فیزیکی جامع برای پزشکان مورد نیاز است تا درمان مناسبی را تجویز کنند. تست های تشخیصی، شامل اشعه ی ایکس، ام آر آی، و سی تی، به صورت روتین برای دردهای ساده ی کمر توصیه نمی شود، مگر زمانی که مشکل شدید بوده یا فاکتورهای بالقوه ی جدی مشکوکی مشاهده شود. داروهای مرسوم مشاهده شده است که در کلاس های مختلف فواید کوتاه مدتی دارند. برای اغلب بیماران، اولین انتخاب مسکن هایی چون استامينوفن یا داروهای ضد التهابی هستند. این داروها اثرات محدودی داشته و اثرات جانبی بر روی دستگاه گوارش دارد. فشار اقتصادی سنگین درد کمر اثرات شدیدی بر روی تمام اقشار می گذارد. یک راه حل درمانی جایگزین که هزینه ها را کاهش داده و فواید را افزایش دهد، مورد نیاز است. هرچند درمان های غیر دارویی نیز مانند استراحت مطلق، ورزش، طب سوزنی، ماساژ، یوگا، و رفتار درمانی که معمولا علاوه بر درمان های دارویی تجویز می شوند، اثرات ثابت شده ای ندارند.

ماساژ درمانی چینی به صورت، هنر شفابخش انگشتان و نیرو، تعریف می شود. به مدت 5000سال در چین سابقه دارد. روش درمانی مورد توجه و مفیدی است برای طیف وسیعی از شرایط. شامل تکنیک های متنوعی است که توسط انگشت، دست، زانو، آرنج یا پای متخصص بر روی عضلات یا برخی بافت های نرم مشخص انجام می شود. بسیاری از اصول طب چینی را دربرمی گیرد مثل استفاده از نقاط حساس. برای مثال، ماساژ چینی اغلب از تکنیک های دستی استفاده می کند، مانند فشار، مالش، یا نوازش با فشار و فراوانی زیاد که موانع انرژی را که در برخی گذرگاه های بدن بوجود آمده را از بین می برند.

در حال حاضر،  ماساژ درمانی چینی به عنوان یک درمان جایگزین پذیرفته شده است. اثرات آن در مدیریت بسیاری از شرایط پزشکی و روانپزشکی نشان داده شده است. شامل نوزادان نارس، اختلالات افسردگی، سندروم های درد و ضعف دستگاه ایمنی. ماساژ درمانی به طور خاص در اختلالاتی که منشا عضلانی اسکلتی دارند بسیار موثر است. هرچند به دلیل کمبود مطالعات با کیفیت، هنوز بحث در مورد تاثیر ماساژ وجود دارد. بسیاری از آزمایشات بالینی دارای اندازه ی کم نمونه ها، کیفیت پایین روش، و دوز ناکافی ماساژ هستند. در نتیجه، یافته های تحقیقات اخیر درباره ی ماساژدرمانی درد کمر بی نتیجه است به خاطر خطاهای موجود در مطالعات اولیه ای که به آن استناد می کنند. بنابراین، مطالعاتی عاری از اینگونه خطاها دارای اهمیت هستند به منظور اثبات تاثیر و سودمندی ماساژ چینی.  این آزمایش بنابراین تلاش دارد تا بنیان مستحکمی را برای درمان بالینی و تحقیقات آتی ایجاد کند.

روش ها/طراحی

رعایت های اخلاقی

در تمامی مراحل آزمایش نفع شرکت کنندگان بالاترین ارجحیت را دارد. پروتکل مطالعه اخیر از نظر اخلاقی مورد تایید قرار گرفته است.

طراحی مطالعه

مطالعه ی حاضر یک آزمایش تصادفی کنترل شده ی تک محور دو بخشی است. تمامی مراحل در بیمارستانی در چین انجام می گیرد. 150 بیمار به صورت رندوم بو گروه ماساژ چینی و دارو درمانی مرسوم به نسبت 1 به 1 تقسیم می شوند.

 ماساژ

شرکت کنندگان

شرکت کنندگان مورد نظر بیمارانی هستند که دارای درد مزمن کمر هستند. بیماران در ابتدا یا به دپارتمان نورولوژی و یا به دپارتمان ماساژ چینی معرفی می شوند که به مدت 3ماه درد کمر داشته اند. آنها از این آزمایش آگاه می شوند. اگر با آن موافقت کنند، مسوول آزمایش با آنها تماس گرفته و توضیح کوتاهی از آزمایش به آنها می دهد. اطلاعات جزیی در مورد درد کمر داده خواهد شد به منظور ارزیابی های بیشتر با توجه به موارد زیر:

ضوابط شمول

برای ورود به این آزمایش، شرکت کنندگان می بایست: تشخیص درد مزمن کمر داده شده باشند- بین 20 تا 55 ساله باشند–فاقد ضعف سیستم ایمنی، اختلالات ژنتیک یا بیماری های شدید قلبی باشند– فاقد افتادگی دیسک مرکزی کمر، بیماری های مفصلی، تنگی مجرای نخاعی، و سل باشند– در دو ماه اخیر مصرف داروهای هورمونی نداشته باشند– حساسیت به هورمون و یا مسکن نداشته باشند– قادر به فهم تمام مراحل آزمایش بوده و در تمرینات، پزشک بالینی را همراهی کنند.

ضوابط عدم شمول

شرکت کنندگانی که هر یک از شرایط زیر را دارا باشند حذف خواهند شد: حاملگی– اختلال شدید قلبی، کبدی یا کلیوی– تومور– بیماری خونی یا قلبی– ناراحتی عصبی– جراحی فقراتی– سیاتیک– جراحی مهره کمر در 3سال گذشته– حساسیت نسبت به داروهای ضد التهابی– دریافت ماساژ چینی در سه ماه گذشته.

فواید و خطرات به طور واضح به شرکت کنندگان توضیح داده خواهد شد. همه ی افراد قبل از شروع آزمایش رضایت کتبی خود را اعلام خواهند کرد.

انتخاب رندوم

در این آزمایش، افراد به صورت رندوم به دو گروه تقسیم می شوند.

بی غرضی

بیماران و پرستاران می دانند که کدام راهکار درمانی را دریافت خواهند کرد، و از آنها خواسته شده تا با پزشکان قبل از درمان همکاری کنند. ارزیابی سودمندی بالینی از طریق تلفن توسط ارزیاب بالینی انجام خواهد شد. در مدت جمع آوری داده ها و مراحل آنالیز، محقق بالینی، ارزیاب، و آمارگیر اطلاعات مطالعه خود را با یکدیگر به اشتراک نمی گذارند.

مراحل

پروتکل ماساژ چینی استفاده شده در این آزمایش همانند مطالعات پیشین است که شامل متدهای ساختاری و تمدد اعصاب مانند چرخش، فشار، تکان دادن، مالش، کشش، و ضربه زدن.

گروه درمانی ماساژ چینی

بیماران ماساژ درمانی را به مدت 20 دقیقه دریافت خواهند کرد، 5بار در هفته برای 4هفته. عملکرد کمر در حالت اولیه ارزیابی خواهد شد همچنین 4، 6 و 8 هفته بعد.

در این بخش از مطالعه، متخصص یک پروتکل 4 مرحله ای را اجرا خواهد کرد به منظور کاهش درد و تقویت عملکرد کمر، و یا با ایجاد احساس آرامش عمومی و در عین حال نشان یابی مشکلات ساختاری مشخص توسط پرستار. پروتکل خاص استفاده شده به صورت زیر تعریف می شود.

مرحله ی اول: آرام سازی

بیماران به صورت دمر می خوابند تا ذهن و بدنشان ریلکس شود. شرایط درد کمر هم به صورت کیفی و هم از طریق لمس قبل از درمان ارزیابی می شوند. بافت های حساس، بافت عضلانی منقبض شده، و برآمدگی ها برای درمان های بیشتر شناسایی می ششوند. متخصص ساعد خود را به آرامی بر روی پشت از عضلات دو طرفه ارکتور اسپینا به طرف هر دو ران می کشد، سپس به صورت پیوسته از پایین پشت تا عضله ی گاستروکنمیوس به مدت 5دقیقه می کشد. در این مدت، نیرو و فشار به تدریج افزایش پیدا کرده با هدف بهبود حرکت لایه های فیزیولوژیکی. سپس، متخصص نیرو و فشار ملایمی را با کف دست بر روی ناحیه لامبوساکرال به مدت 5 دقیقه وارد می کند، به عقب حرکت می کند و با عضله ی گاستروکنمیوس به اتمام می رساند. این حرکت برای رفع چسبیدگی و افزایش جریان خون است.

مرحله ی دوم: فشار ناحیه ای نقاط دردناک

فشار نقطه ی دردناک یک تیوری طب سوزنی، غشای حساس یا ناحیه ی عضلانی است. به طور کلی به صورت بازتابی از شرایط زیرین شناخته می شود و به صورت مکرر دستکاری می شود برای توقف درد. در این مرحله، متخصص عضله را فشار داده و مالش عمیق بافتی می دهد تا فشار نقطه ی دردناک در ناحیه ی کمر در جهت عمود بر ارکتور اسپینا. فشار و دامنه به تدریج شدت یافته در طول 5دقیقه، با هدف رفع رخوت و گرفتگی عضلات. میزان فشار وارده با توجه به احساس () مشخص می شود، معمولا به صورت یک درد کند، سنگینی، بی حسی توصیف می شود. که نشانه ای از تأثیر ماساژ است.

مرحله ی سوم: تصحیح ساختاری کمر

بعد از دو مرحله ی بالا انجام می گیرد. بیمار به پهلو خوابیده(پهلوی آسیب دیده بالا قرار می گیرد). زانو و ران آسیب دیده به حالت ریلکس خم می شود، در حالی که پای دیگر به صورت طبیعی دراز شده است. متخصص روبروی بیمار ایستاده به حالتی که دستها چسبیده و آرنج ها خم شده. یک آرنج در جلوی شانه ی بیمار ثابت قرار می گیرد، دیگری بر روی پشت استخوان لگن، در ناحیه سرینی ران.(درمان فشار خون با ماساژ تویینا tuina)

ابتدا، متخصص یک گشتاور آرامی را انجام داده و بعد تکان آرامی می دهد. دوم، متخصص خم شده و شانه ی بیمار به جلو می کشد در حالی که ران ها را به عقب، مهره ی کمر را در طول محور ستون می چرخاند و نقاط ثابت را رها می کند. بعد از آنکه عضلا کمر به میزان کافی ریلکس شد، متخصص می تواند بار دیگر عضلات را تاب دهد تا هرگونه سستی احتمالی از بین رود. متخصص این حالت برای لحظه ای نگه داشته و سپس یک کشش ناگهانی برای کشش 5 تا 10 درجه ای.(ماساژ توی نا)

مرحله ی4 : دستکاری ضربه ای

متخصص از کف دست خود برای ضربه زدن به ناحیه ی لامبوساکرال استفاده کرده به مدت 2دقیقه با هدف تولید احساس گرمی در بافت نرم، و سپس ناحیه را مالش داده تا درد کمر، همچنین خطوط دوگانه ی میزنای ادرار.

گروه کنترل مرسوم

بیماران این گروه درمان دارویی مرسوم کپسول ایبوپروفن، 3بار در روز دریافت می کنند.

متخصصان مطالعه

تمامی متخصصان دارای مدرک ماساژ چینی بوده با حداقل 5سال سابقه ی بالینی در دپارتمان ماساژ بیمارستان. قبل از شرکت در این آزمایش، آنها یک دوره ی 40ساعته ی آموزشی را تکمیل کرده اند تا به پروتکل مطالعه مسلط شوند. بعد از آن نیز در آزمونی شرکت کرده اند که در آن از آنها خواسته شده تا پروتکل ها را به صورت شفاهی بیان کرده و هر تکنیک را نمایش دهند.

سنجش های خروجی

سودمندی ماساژدرمانی برای درمان () بوسیله ی سنجش اولیه ارزیابی شد: تغییر در درد کمر و عملکرد نسبت به حالت اولیه با استفاده از پرسشنامه ی رولاند موریس ارزیابی شد. سنجش ثانویه شامل مقیاس آنالوگ بصری 100 نمره ای، نمرات انجمن ارتوپدی ژاپن به منظور ارزیابی عملکرد کمر و پرسشنامه ی مک گیل برای ارزیابی تسکین درد.

ایمنی

ایمنی درمانی بر اساس علایم بیمار و تست های خون، ادرار و مدفوع قبل و بعد از درمان ارزیابی می شود. اتفاقات مغایر مثل تغییر در درد، سنکوپ، سرگیجه و تنزل عملکرد کمر، با دقت در فرم گزارش فردی ثبت می شود.

اقتصاد سلامت

تمامی هزینه های مربوط به این آزمایش ثبت می شود. شامل هزینه های پزشکی برای درمان مستقیم درد کمر، هزینه ی بستری، داروها، درمان با ماساژ، مراقبت های معمول، و هزینه های تست ها. به علاوه، هر گونه هزینه های درمانی اتفاقات مغایر نیز ثبت می شود.

محاسبه ی اندازه ی نمونه

اندازه ی نمونه توسط نرم افزار موسسه آلمانی محاسبه شده است. 150شرکت کننده (75 در هر گروه) برای جبران نرخ 15% ترک افراد.

آنالیز داده

داده های اولیه و دموگرافیک با نمودارهای استاندارد و توصیفی تحلیل خواهند شد. تفاوت بین گروه ها با استفاده از سنجش مکرر تحلیل متغیرها تست خواهند شد. سطح قابل قبول برای تمام تحلیل ها 0.5> خواهد بود. پروسه تحلیل کل داده ها توسط آمارگیرها که از تیم تحقیق مستقل هستند انجام خواهد شد.

بحث

تحقیق حاضر مقایسه ی تاثیرات ماساژ چینی و مسکن های مرسوم است. تکنیک های ماساژ بر پایه ی طب سوزنی بوده است. طبق طب سنتی چین، حال عمومی نمایانگر حالت تعادل بین () خون در بدن انسان است. علت درد معمولا انسداد جریان خون در ناحیه ی آسیب دیده است. فاکتورهایی مثل گرفتگی خون، بلغم، رطوبت به عنوان عوامل سببی در این انسداد شناخته می شوند. بنابراین هدف اصلی ماساژ چینی رفع انسداد انرژی است که به افزایش جریان خون می انجامد.

نقطه ی “شی” در طب سنتی در سطح بدن واقع شده که وقتی به آرامی فشرده می شود تولید درد می کند. موقعیت آن نشانگر جای دقیق انسداد خون است. دستکاری آن با هدف رفع انسداد انجام می گیرد. مطالعات نشان داده است که مکانیسمی که توسط ماساژ درمانی به کار گرفته می شود، در کاهش تورم و ترمیم عضلات اسکلتی بسیار مفید است.

آزمایش اخیر هیچ تفاوت معنی داری را بین تاثیر ماساژ ساختاری و تمدد اعصاب گزارش نکرده است. در مقابل، این آزمایش فرم خاصی از ماساژ (چینی) را با مسکن های مرسوم مقایسه کرده است. هر کدام از این نوع ماساژ ها با اهداف متفاوتی صورت می پذیرد. هیچ گونه عامل تسکینی در این آزمایش استفاده نشد به دلیل سختی های طراحی مسکن مناسب برای ماساژدرمانی.

مترجم: ندا شاه حسینی

ارزیابی دوره ای پایه ی شمول درمان اولیه درمان دوم درمان سوم
نقطه ی سنجش

0هفته بعد از شمول4هفته بعد از شمول

تشخیص و درمان6هفته بعد از شمول8هفته بعد از شمولقطعیت شمول     اطلاع از رضایت    امضا ی افراد    همایندی مرضی    درمان کنونی

ارزیابی میزان درد عملکرد کمر  مقیاس آنالوگ بصر    پرسشنامه رولاند    پرسشنامه مک گیل    نمره ارتوپدی ژاپن

جمع آوری داده و تحلیل آماری  اتفاقات مغایر    علل خروج    تحلیل ایمنی    تحلیل قبولی    اقتصاد سلامت

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *