ماساژ و تاثیر آن بر بیماران cp

حدوداً 10 تا 20 درصد از مبتلایان فلج مغزی با ترکیبی از انواع CP زندگی می کنند. این کودکان هم حجم عضلانی سخت که مخصوص مبتلایان فلج مغزی تشنجی است را دارند، هم حرکات ناخواسته مبتلایان به فلج مغزی athetoid . دلیل این امر آن است که جراحات هم به قسمت های هرمی مغز وارد شده هم به قسمت های فوق هرمی (extrapyramidal) مغز. فلج مغزی یک کودک را بر اساس آن بخش از بدنش هم که آسیب دیده می توان دسته بندی کرد. به عنوان مثال: فلج مغزی hemiplegic بدین معناست که سمت راست یا چپ آسیب دیده؛ فلج مغزی diplegic بدین معناست که هر دو دست یا هر دو پا آسیب دیده و فلج مغزی quadriplegic به این معناست که همه قسمت های خارجی تا حدی درگیر شده است.

 

بی شک ماساژ درمانی می تواند نقش ارزشمندی در بهبود کیفیت زندگی کودگی مبتلا به فلج مغزی ایفا کند. تحقیقی که توسط موسسه تحقیقاتی (Touch Research Institute)Touch انجام شده نشان داده است که کودکان مبتلا به فلج مغزی که ماساژ درمانی دریافت کرده اند علائم جسمانی کمتری از خود نشان داده اند، حجم عضلانی محکم کمتری در کل بدن و بازوها داشته اند و عملکرد حرکتی بهتر و محکم تری داشته اند. به علاوه گروه ماساژ امتیازهای هم برای نحوه لباس پوشیدن، رفتار اجتماعی و شناختی در نظر گرفته بودند، حالات چهره مثبت تری نشان داده بودند و در حین تعامل چهره به چهره حرکات عضلانی کمتری هم داشته بودند.

 

در تحقیقی که در مجله Nusing Times با عنوان «ماساژ برای کودکان فلج مغزی» منتشر شد. محققان اشاره کردند که گردش خون در عضلات فلج بیشتر شده، و در رنگ و دمای عضلات هم تغییر ایجاد شده است. ماساژ همچنین می تواند در کاهش حجم عضله در عضلاتی که تشنج می کنند، کاهش خشکی و گرفتگی، و بهود گردش خون و حجم غذا موثر باشد.

 

بدلیل اینکه CP نتیجه جراحت مغزی است، در نظر گرفتن ماساژهای آرام بهبود بخش که می تواند قسمت های جمجمه ای را هم تحریک کند تا به حرکت عضلات کمک کند نیز مفید است. محدوده حرکت های غیرفعال می تواند به نگهداری و افزایش انعطاف پذیری کمک کند، حرکت در مفصل ها را به همراه داشته باشد و از انقباض عضلانی جلوگیری کند.

 

ماساژ اطفال مبتلا به فلج مغزی به مهارت های خاصی احتیاج دارد تا نوع ماساژ برای کودک مناسب باشد و از تکنیک های مناسب کودکان مبتلا بهنوع خاص فلج مغزی با شرایط خاص و برنامه درمانی خاص بهره ماساگرفته شود.

 

در طی دوره ماساژ درمانی برای کودکان خاص، اطلاعات درباره فلج مغزی، ماساژ مخصوص اطفال برای مبتلایان به فلج مغزی، تکنیک های ماساژ، تکنیک های لمس بدن، و شایع ترین نوع های فلج مغزی از حمله تشنجی athetoid ، آتاکسیک و مختلط کسب خواهید کرد.

 

نگرانی ویژه درباره ماساژ درمانی در میان کودکان کم سن و سال ونوجوانان مربوط به ترس از ماساژ توسط یک غریبه و دلهره از تماس فرد دیگری با بدن آنها می باشد. برای جلب اعتماد کودک هم در طی این دوره به شما یاد خواهیم داد که چگونه به کودک نزدیک شوید و از ویژگی های ماساژ و تماس بدنی برایش توضیح دهید. از آنجایی که بعضی از مبتلایان به فلج مغزی قادر به تکلم نیستند، توضیح می دهیم که چگونه به الگوهای تنفسی و حالات چهره بیمار خود توجه خاص داشته باشید تا به طور ویژه به نیازها و سطح راحتی وی اهمیت دهید. تکنیک های ماساژ و لمس درمانی برای کار با اطفال مبتلا به فلج مغزی به صورت زنده در کلاس نشان داده خواهد شد. در ضمن از مزایا و اهمیت پذیرش خصوصی بیمار برای ماساژ هم توضیح داده خواهد شد.

ما به تشریح نشانه های مختلف و ویژگی های رایج در میان مبتلایان به فلج مغزی از جمله حجم های عضلانی (حجم بالا، حم پایین)، گرفتگی ها و انقباضات، انواع درمان ها و شیوه های رفتار با کودکان فلج مغزی می پردازیم و توضیح خواهیم داد که هنگامی که کودک دچار انقباض می شود چه باید کرد، یا برای به تاخیر انداختن یا جلوگیری از انقباض چه کاری بهتر است، مزایای این نوع درمان را برای کودک و درمانگر توضیح خواهیم داد و سخنانی هم در مورد تحقیقات جاری و اهمیت تعامل و دوستی در ایجاد روابط صمیمانه و دوستانه خواهیم گفت. در این دوره یاد خواهید گرفت چگونه با والدین این کودکان و درمانگران آن ها ارتباط برقرار کنید و بهترین راه ارتباط با کودکانی که بیش از همه به کمک شما احتیاج دارند چیست.

 

ماساژ بر روی عضلات/ سطح پوست/ مفاصل/ تاندونها/ رگهای لنفی/ دستگاهها و اندامها صورت می پذیرد. ماساژی که بر روی کودکان CP اسپالستیک صورت می گیرد بیشتر حالت مهاری دارد یعنی، ماساژ بایستی کمک به کاهش تنوسیته عضلات صورت پذیرد. از جمله می توان به ماساژ Retrograte و یا ماساژ سوئدی اشاره کرد.

 

ماساژی که بر روی کودکان آتتوئید صورت می پذیرد بایستی کمک به سفت شدن عضلات شود که می توان به ماساژهای سنگین CompressionJoint (فشار بر روی مفاصل) و یا حالتهای Frictim /gliding/Holding/ حرکت دادن فعال و غیر فعال مفاصل/ ضربات سبک و سنگین/ تحریکات حسی ضعیف تا شدید/ چرخش/ تعلیق/ هل دادن/ لرزاندن/ کشش های تسهیلی جهت افزایش تنوسیته عضلات بکار می رود.

 

ماساژی که بر روی کودکان آتاکسیک صورت می پذیرد بیشتر شبیه کودکانی اسپاستیک است ولی می تواند ترکیبی از هر دو نوع ماساژ گروه اول و دوم روی آنها صورت پذیرد که تشخیص این امر بر عهده تراپیت کودک می باشد.

 

ماساژی که بر روی کودکان نوع چهارم (فلج مغزی مختلط ) صورت می پذیرد نیز همانند آتاکسیک مختلف است. و ممکن است هر گروه عضلانی ماساژ مهاری یا تسهیلی داشته باشد که در اینجا هم تشخیص این امر برعهده تراپیست می باشد.

 

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *