مراقبت بارداری با ماساژ چینی

مراقبت بارداری با ماساژ چینی

با سایت آموزش ماساژ همراه باشید تا با ماساژ چینی به شما مراقبت در دوران بارداری را آموزش دهیم.

ماساژ چینی قدمتی به اندازه طب سوزنی چین دارد و سال‌هاست كه توسط درمانگران مكتب درمانی طب سنتی چین برای درمان و تسكین بسیاری از بیماری‌ها و اختلال‌های جسمی و روحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیوه درمانی یكی از روش‌های طبیعی و بی‌خطرترین شیوه‌های درمان در جهان است كه از آن برای تسكین درد و بهبود اختلال‌های ناشی از دوران بارداری در زنان باردار استفاده می‌شود. بسیاری از زنان در دوران بارداری به‌دلیل عوارض گسترده شیوه‌های طب رایج و دارودرمانی برای جنین‌شان امكان استفاده از داروهای شیمیایی یا شیوه‌های درمانی تهاجمی را ندارند و این مسئله موجب می‌شود تا در این دوره بارداری شرایط دشواری را تجربه كنند. خوشبختانه شیوه طبیعی ماساژ چینی امكانی را پیش روی این زنان قرار می‌دهد كه با ساده‌ترین و بی‌خطرترین روش‌های درمانی و تسكین‌دهنده درد بتوانند این دوره را به راحتی پشت سر بگذارند و سلامت خود و فرزندشان را تضمین كنند. برای آشنایی بیشتر با شیوه درمانی ماساژدرمانی با دكتر رضا حشمت، بنیانگذار انجمن طب سوزنی چین و درمانگر طب چینی گفت‌وگو داشتیم تا اطلاعات بیشتری را درباره این روش درمانی به دست آوریم.

از توینا، ماساژ چینی‌ها چه می‌دانید

درمانگران شیوه درمانی ماساژ چینی با ارائه ماساژ بر نقاطی كه درمانگران طب سوزنی از آنها برای درمان بیماران‌شان استفاده می‌كنند، به درمان بیماری‌ها و اختلال‌های مختلف جسم و روح انسان می‌پردازند. با این تفاوت كه به جای سوزن زدن به نقاط مشخص شده روی بدن در طب سوزنی با ارائه ماساژ این نقاط را تحریك كرده و برای درمان بیماری‌های مختلف اقدام می‌كنند. این شیوه درمانی می‌تواند تمامی بیماری‌هایی را كه مكتب درمانی طب سوزنی قادر به درمان آن است، درمان كند. اگر چه باید به این نكته توجه كرد كه طب سوزنی و ماساژ چینی هر كدام قادرند گروهی از بیماری‌ها را درمان كنند و مدت زمان درمان بیماری‌ها با كمك ماساژ چینی در مقایسه با طب سوزنی اندكی بیشتر است.

زایمان بدون درد با طب سوزنی

اگر زنان باردار در دوران بارداری علاوه بر آنكه تحت نظارت پزشك و متخصص زنان خود هستند با یك متخصص طب سنتی چین یا ماساژ چینی نیز مشاوره كنند، می‌توانند آمادگی‌های لازم را برای داشتن یك زایمان بدون درد تجربه كنند. به این ترتیب كه دست‌كم ماهی یك‌بار به متخصص طب سنتی چین مراجعه كنند و با توجه به توصیه‌ها و دستورات او به لحاظ روحی و به لحاظ جسمی خود را برای داشتن زایمان طبیعی بدون درد آماده كنند. از دیدگاه درمانگران طب سنتی چین، میزان و شدت دردهایی كه مادر حین زایمان تجربه می‌كند، همگی ناشی از زایمان نیست بلكه دلیل اصلی آن دردهای كهنه و مزمنی است كه عضلات، مفاصل و اندام‌های مادر را در برگرفته است. به‌عنوان مثال تمامی كوفتگی‌ها، اسپاسم‌های عضلانی و گرفتگی آنها می‌تواند حین زایمان به افزایش درد مادر كمك كند اما درصورتی كه مادر پیش از بارداری و در دوران بارداری مراقبت‌های لازم را داشته باشد، می‌تواند این دردها را از بین ببرد و در زمان زایمان تنها درد خفیفی را تجربه كند كه به‌دلیل تولد نوزاد صورت می‌گیرد.

افزایش نیروی زایمان با ماساژ

خوشبختانه امروزه برخلاف تبلیغاتی كه صورت می‌گیرد، بسیاری از زنان زایمان طبیعی را نسبت به سزارین ترجیح می‌دهند و این شیوه را برای تولد فرزندشان انتخاب می‌كنند. این گروه برای اینكه بتوانند نیروی زایمان بیشتری داشته باشند؛ می‌توانند با دریافت ماساژ روی نقاط طب سوزنی نیروی خود را افزایش داده و به این ترتیب زایمان بهتری را تجربه كنند. زیرا خود زایمان یك فرایند انرژی‌بر و بزرگ است كه بخش زیادی از نیروی مادر را به‌خود اختصاص می‌دهد. این ماساژ موجب تسهیل خروج جنین و جفت از رحم مادر می‌شود و در مجموع سلامت مادر و جنین را حین زایمان تضمین می‌كند. به همین دلیل به زنان باردار توصیه می‌كنیم، ماهی یك‌بار به متخصص طب سنتی و ماساژ چینی مراجعه كنند.

ماساژ چینی به چه كسانی توصیه می‌شود

گروه‌های مختلفی از مردم می‌توانند از ماساژ چینی برای درمان بیماری‌ها و تسكین دردهایشان استفاده كنند. كودكان زیر 5 سال و خانم‌های باردار از جمله مهم‌ترین این گروه‌ها هستند. افرادی كه برای درمان بیماری‌شان نیاز به استفاده از طب سوزنی دارند اما از دریافت سوزن ترس دارند یا نسبت به این شیوه درمانی حساسیت‌هایی دارند، می‌توانند از ماساژ چینی به جای این شیوه استفاده كنند. حتی افرادی كه دچار دردهای شدید عضلانی- اسكلتی هستند، می‌توانند از این شیوه درمانی استفاده كنند.

تسكین دردهای عضلانی گردن

بسیاری از زنان باردار در 3 ماهه دوم و سوم بارداری به‌دلیل افزایش وزن سینه‌ها و آمادگی برای تغذیه نوزادشان دچار درد در ناحیه گردن می‌شوند. در حقیقت اضافه وزنی كه در دوران بارداری در بدن زنان باردار به‌وجود می‌آید، موجب گرفتگی و اسپاسم عضلات ناحیه گردن آنها می‌شود. از آنجا كه در دوران بارداری به‌ویژه در 3 ماهه دوم و سوم بارداری نمی‌توان از داروهای شیمیایی، مسكن‌ها یا طب سوزنی برای درمان و تسكین دردهای این گروه استفاده كرد، توصیه می‌شود این گروه با مراجعه به درمانگران طب چینی و متخصصان ماساژ چینی، توینا، برای بهبود و درمان دردهای ناحیه گردن خود اقدام كنند. درمانگران ماساژ در این جلسات علاوه بر ارائه ماساژ، ساده‌ترین تكنیك‌های ماساژ چینی را به زنان باردار آموزش می‌دهند تا آنها بتوانند در خانه با اجرای این تكنیك‌ها بخشی از دردهای ناحیه گردن و كمر خود را تسكین دهند.

افزایش شیر مادران در 5 جلسه

به طور کلی کاهش میزان شیر در مادران به واسطه کمبود تغذیه نوزادان قابل شناسایی است. گاهی ممکن است مادری در ترشح میزان شیر کافی برای نوزادش دچار مشکل باشد. به این ترتیب که جسم او قادر نباشد میزان مناسب و کافی شیر را برای تغذیه نوزاد فراهم کند. علت بروز چنین مشکلی بروز اختلال در عملکرد ارگان‌هایی است که مسئول تولید شیر از خون و انرژی در بدن مادر هستند. ضعف در معده و طحال مادر می تواند در این زمینه موثر باشد. از طرفی افسردگی مادر نیز می تواند یکی از راه های بسته شدن انرژی در مردین ها یا مسیرهای انرژی در بدن مادر باشد. به این ترتیب تولید شیر در بدن مادر با اختلال همراه می شود و مادر نمی تواند شیر لازم را برای نوزادش تهیه کند. درمانگران طب سنتی چین با کمک ماساژ توینا بر نقاط خاصی از بدن قادرند ضعف و اختلال در عملکرد کبد و طحال را برطرف کرده و مادر را برای تولید میزان شیر مناسب برای تغذیه نوزاد همراهی کنند.

چگونه ورم ناشی از بارداری را تسکین دهیم

در دوران بارداری به دلیل تجمع آب و مایعات در بخش های خاصی از بدن اغلب مادران باردار با ورم بدن رو به رو هستند. این ورم معمولا در بخش های سر، صورت، زیر چشم ها و سایر اندام های بدن دیده می‌شود. یکی از مهم‌ترین نکاتی که ممکن است در جریان تولید این ورم ها در بدن موثر باشد مصرف برخی مواد غذایی و حساسیت مادر به آنهاست که در جریان گردش آب و مایعات در بدن اختلال به وجود می آورد. در این شرایط وجود رطوبت و هجوم آن به سمت ریه مادر ممکن است بر عملکرد ریه تاثیر بگذارد . از این رو درمانگران طب سنتی چین با ارائه ماساژ به نقاط موثر می توانند این مسئله را در بدن زن باردار کنترل کنند.

از فواید ماساژ چینی بیشتر بدانید

ماساژ توینا علاوه بر تخفیف درد زایمان و تسكین دردهای ناشی از بارداری فواید متعددی دارد و به همین دلیل است كه مورد توجه بسیاری از متخصصان زنان و زایمان در طب رایج قرار گرفته است.

ماساژ چینی می‌تواند فشار خون بالای زنان باردار را كنترل كرده و خطرات ناشی از بروز این اختلال را در بدن مادران به حداقل برساند.

این ماساژ موجب كاهش اضطراب زایمان در زنان باردار شده و آنها را به لحاظ روحی برای لحظه زایمان و مادر شدن آماده می‌كند.

زنان بارداری كه در طول دوران بارداری ماساژ چینی دریافت می‌كنند در مقایسه با دیگر زنان كمتر دچار بی‌خوابی و اختلال خواب می‌شوند و می‌توانند خواب بهتری را در طول شب تجربه كنند.

زنان مبتلا به میگرن و سردردهای مزمن هنگام بارداری می‌توانند از تكنیك‌های ماساژ چینی برای كاهش درد و ناراحتی‌های خود استفاده كنند.

ماساژ چینی به افزایش ترشح شیر زنان باردار و مادران شیرده كمك كرده و شرایط جسمی مناسبی را برای مادران فراهم می‌كند.

افرادی كه پس از زایمان تمایل دارند سریع‌تر اضافه وزن خود را كاهش دهند و زودتر به وزن ایده‌آل برسند، می‌توانند با كمك ماساژ چینی روند لاغری خود را با سلامت‌ترین شیوه پشت‌سر بگذارند.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *