کاهش استرس افسردگی و اضطراب با ماساژ

زمانی که مضطرب هستید و حس می کنید تحت فشار قرار دارید بدن هورمون های استرس همانند کورتیزول را ترشح می کند.

متاسفانه ترشح این هورمون سبب می شود که فرد بیشتر احساس استرس و اضطراب کند. اینجا همان جایی است

که ماساژ می تواند کمک کننده باشد محققان در مرکز پزشکی مایو کلینیک، بیمارانی که تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته بودند را مورد مطالعه قرار دادند.

آنها مزایای گرفتن ماساژ را با مزایای داشتن زمانی آرام برای استراحت و ریلکس شدن را در بیماران مورد مقایسه قرار دادند و مشخص شد گروهی که ماساژ دریافت کردند کمتر مضطرب اند و تحت فشار کمتری قرار دارند.

همچنین این گروه گزارش کردند به طور قابل توجهی کمتر احساس درد داشتند. مطالعات دیگر نیز این نتایج را تایید کرده است.

به گفته دکتر بائر نویسنده این مقاله تلاش های مشابه در جراحی های قفسه سینه پستان و جراحی روده بزرگ نیز صورت گرفت که نتایج این بررسی ها به استفاده گسترده ماساژ درمانی در بیمارستان های مایو کلینیک انجامیده است.

ماساژ سبب کاهش درد کمر می شود :
اگر درد در ناحیه تحتانی پشت و کمر زندگی را برایتان درد ناک کرده است شاید کمی ماساژ تنها چیزی باشد که پزشک باید برایتان تجویز کند.

محققان در دانشکده پزشکی دانشگاه میامی در یک مطالعه ی 5 هفته ای بیمارانی که دستکم مدت 6 ماه از درد کمر رنج می بردند را مورد بررسی قرار دادند.

نتایج نشان داد افرادی که به مدت 30 دقیقه 2 بار در هفته ماساژ تراپی شدند نسبت به آن دسته که تحت استراحت کامل و ریلکسیشن تراپی قرار گرفتند.

بعد از این دوره 5 هفته ای درد کمتر، تحرک و دامنه حرکت بیشتری در کمر خود داشتند . همچنین سطح استرس در افراد این گروه نیز شده بود.

ماساژ و خواب بهتر :
بسیاری از افراد هرشب در خواب رفتن دچار مشکل اند برای مثال در آمریکا 10 درصد افراد از بی خوابی مزمن رنج می برند.

در مطالعه ای که در دانشکده پزشکی دانشگاه میامی بر روی اثر ماساژ در بهبود کمردرد انجام شده بود همان گروه دریافت کننده ماساژ نسبت به گروه دیگر، راحت تر بخواب می رفتند.
در مطالعه دیگری که در مجله روماتولوژی بالینی به چاپ رسیده است فواید ماساژ در برابر ریلکسیشن تراپی در افرادی که به فیبرومالژیا مبتلا بودند مورد بررسی قرار گرفت.

پس از 5 هفته افرادی که 2 بار در هفته و هر بار 30 دقیقه ماساژ دریافت کردند خواب طولانی تر و عمیق تری را تجربه کردند.

همچنین این گروه بیان کردند سطح درد در آنها کاهش یافته و نقاط حساس کمتری در بدن خود داشتند.
ماساژ به کاهش درد زانو کمک می کند :
از دیگر فواید ماساژ کمک به کاهش درد زانوست آرتروز زانو به معنای وجود از کارافتادگی و ضعف در غضروف، لیگامان ها، کپسول مفصلی و استخوان های سازنده این مفصل اند که می تواند به درد جدی زانو بیانجامد.

اما در اینجا نیز ماساژ می تواند کمک حال باشد. در مطالعه ای که در مرکز تحقیقات پیشگیری دانشگاه ییل-گریفین و دانشکده دندانپزشکی دانشگاه نیو جرسی صورت گرفته است نشان می دهد .

در این مطالعه برخی از شرکت کنندگان برای 8 هفته یک بار یا 2 بار به مدت 60 دقیقه ماساژ سوئدی دریافت کردند در حالی که سایرین یا مدت زمان کمتر و یا تعداد دفعات کمتر و یا اصلا ماساژ دریافت نکردند.

نتایج مطالعه درد کمتر و عملکرد بیشتری در زانوهای افراد دسته اول را نشان داد.
کاهش سندرم تونل کارپال :
از زمانی که افراد برای انجام امورشان مدت زمان بیشتری برای کار با کامپیوتر اختصاص می دهند درد مچ دست بیشتر شایع شده است.

در برخی موارد جدی تر زمانی که فرد دچار سندرم تونل کارپال می شود، زمانی که عصب مدیان از طول مچ عبور می کند در این تونل به دام می افتد و درد و سوزن سوزن شدن شدیدی را سبب شود.

در اینجا نیز یک ماساژ ملایم می تواند کمک کننده باشد در مطالعه ای که در مجله روماتولوژی بین الملل به چاپ رسیده است محققان افراد مبتلا به سندرم تونل کارپال را تحت 2 گروه مورد درمان قرار دادند.

افراد یک گروه علاوه بر بستن آتل، تحت ماساژ درمانی نیز قرار گرفتند و گروه دوم فقط از آتل استفاده کردند.

در پایان مطالعه افرادی که در گروه ماساژ درمانی قرار داشتند قدرت گرفتن و نگهداشتن اجسام در آنها بیشتر شده بود و درد کمتری نیز داشتند.

در مطالعه ی دومی که در مجله “تمرین بدن و حرکت درمانی” به چاپ رسیده است برای 4 هفته گروهی از بیماران مبتلا به سندرم تونل کارپال خبه صورت روزانه خودشان ماساژ درمانی انجام می دادند و توسط تراپیست های حرفه ای نیز به صورت هفته ای برایشان ماساژ درمانی انجام می شد .

در مقابل یک گروه کنترل وجود داشت در گروه دریافت کننده ماساژ ضمن کمتر شدن درد و اضطراب قدرت گریپ و چنگ زدن مچ آنها نیز بهتر شده بود.

کاهش استرس افسردگی و اضطراب با ماساژ

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *