از مشت و مال تا ماساژ

کلمه ماساژ از یک کلمه یونانی به نام massein که به معنی مالیدن است و مربوط به یک لغت لاتین Manus به معنای دست گرفته شده است و تعریف‌های مختلفی دارد که یکی از آنها این است.

که می‌گوید ماساژ عبارت است از یک سری حرکات منظم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌و اصولی که روی بافت‌های بدن به منظور اهداف خاص به کار می‌رود.

از طرفی برای ماساژ هم تعاریفی ذکر شده است که به یک نمونه از آن اشاره می‌کنیم.

ماساژ‌درمانی هم در طب سنتی وجود دارد هم در طب نوین که در طب سنتی با حرکات دست کشش‌ها و فشار‌های خاص روی نقاط مختلف بدن انجام می‌شده است .

و در طب نوین تحت عنوان یکی از شاخه‌های فیزیوتراپی انجام می‌شود که علاوه بر استفاده از حرکات دست از تجهیزات و دستگا‌ه‌های مختلفی نیز استفاده می‌شود.

ماساژ با بهبود گردش خون و جریان لنفاوی باعث می‌شود مواد ‌غذایی و اکسیژن تازه به بافت‌های مزبور برسد و به خروج مواد سمی و بهبود آن عضو منجر شود

ماساژ‌درمانی به 2700 سال قبل از میلاد بر‌می‌گردد در متن امپراتور زرد کتاب مرجع طب داخلی چین برای درمان فلج و تب و لرز به روش ماساژ پوست و نیز تمرینات روی دست و پا توصیه شده است.

بقراط از حدود 400 سال قبل از میلاد برای درمان آسیب‌های جنگی و ضرب‌دیدگی‌های ناشی از شکار و حوادث و… از ماساژ‌درمانی استفاده می‌کرد.

ژاپنی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مصری‌ها و رومی‌ها نیز از ماساژ‌ درمانی استفاده‌های زیادی می‌کردند ماساژ‌درمانی در طول تاریخ همیشه همراه مردم بوده است .

و همه تمدن‌ها از این روش درمانی برای درمان و حتی تمدید قوا کاهش اضطراب، رفع خستگی و… استفاده می‌کردند.

ماساژ‌درمانی با پیشرفت علم پزشکی شکل و شمایل نوینی به خود گرفت و علی‌ رغم این‌که بسیاری از روش‌های طب قدیم در طب نوین به فراموشی سپرده شد‌‌‌‌ .

اما ماساژ‌درمانی توانست با تغییر شکل دادن و به روز شدن‌‌‌‌‌ همراه بماند و تحت عنوان فیزیوتراپی هنوز هم منشأ بسیاری از درمان‌های فیزیکی باقی بماند.

از مشت و مال تا ماساژ

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *