درمان درد آرنج تنیس البو

درد آرنج قابل درمان است؟

معمولا درد آرنج خیلی جدی نمیباشد اما به دلیل اینکه شما از آرنج خود درزندگی بسیار استفاده میکنید درد در این ناحیه میتواند در زندگی روزمره وفعالیت ها ی شما تاثیرگذار باشد.

مفصل آرنج مفصل پیچیده ای می باشد که به شما کمک میکند تا بتوانید ساعد خود را بکشید و خم کنید و هم چنین بتوانید دست وساعدخود را بچرخانید. بیشتر حرکت ها ترکیبی از این اقدام میباشد وشما ممکن است به دنبال پیدا کردن علل درد آرنج باشید.

آرنج مفصلی است که اجازه بلند کردن و پایین آوردن اشیائ و چرخش به داخل و خارج دست را میسر می کند.درد آرنج در اثر علل تاندونی عضلانی ویا استخوانی ایجا د می شود.معمولا شدت درد زیاد نیست ولی اهمیت زیادی دارد.درد آرنج یکی از علل شایع درد می باشد که در اکثر موارد به آن توجه نمی شود و یا فراموش می شود

تنیس البو (آرنج تنیس)

تنیس البو (آرنج تنیس بازان) یا اپی کاندیلیت جانبی شرایط دردناکی است که براثر استفاده بیش ازحد ازمفصل آرنج ایجاد می شود. انجام ورزش تنیس یا هرگونه ورزشی که درآن از راکت استفاده می شود، دلیل بروز این اختلال است اما چندین نوع فعالیت ورزشی دیگرهم وجو د دارد که می تواند باعث علت این عارضه شود. تنیس البو به التهابات تاندون هایی که ماهیچه ساعد را به ناحیه پشت آرنج متصل کرده است، گفته می شود. ماهیچه های ساعد و تاندون ها بر اثر استفاده بیش ازحد ازاین مفصل و فعالیت های مکرر دچارآسیب دیدگی می شوند و درنهایت منجر به درد و ضعف درناحیه پشت آرنج می شود.

درمان های زیادی برای درمان درد آرنج تنیس البو وجود دارد دراکثر موارد درمان ها توسط یک تیم پزشکی انجام می شود. این تیم پزشکی شامل پزشکی که اولین بار به او مراجعه می کنید، پزشک فیزیوتراپی و دربعضی ازمواقع جراح است. که باهمکاری یکدیگر برای دست یابی به  موثرترین نتیجه درمان را انجام می دهند.

ساختمان وآناتومی آرنج

مفصل آرنج مفصلی است که از ۳ استخوان تشکیل شده است دربالای استخوان بازویک استخوان به نام هیومرس (humerus) و دو استخوان دیگر درساعد به نام رادیوس وآلنا (radius and ulna) قراردارد یک استخوان برجسته درپایین هیومرس قراردارد که به آن اپی کندیل(epicondyles) گفته می شود. این برآمدگی درناحیه بیرونی وکناری آرنج قراردارد که به آن اپی کندیل جانبی گفته می شود. ماهیچه ها، تاندون ها ولیگامنت ها ،مفصل آرنج را به یکدیگر متصل کرده است و در کنار یکدیگر نگه داشته است. اپی کندیلیت جانبی، تنیس البو شامل ماهیچه ها وتاندون ها ی ناحیه ساعد می شود.

ماهیچه های ساعد درمچ دست وانگشتان گسترش یافته است تاندون های ساعد که به آن اکستانسورگفته می شود، ماهیچه ها را به تاندون ها متصل کرده اند و به اپی کندیل جانبی متصل شده اند تاندون ها معمولا در بیماری تنیس البو دردناک هستند، که آن ماهیچه اکتانسورکارپی رادیالیس برویس (ECRB) می گویند.

علل بیماری تنیس البو

استفاده بیش ازحد

مطالعات اخیرنشان می دهد که تنیس البو بر اثر آسیب دیدگی ماهیچه های خاصی  ازساعد ایجاد می شود، ماهیچه ECRB به استحکام مچ دست هنگام راست کردن مفصل آرنج کمک میکند وبه عنوان مثال هنگام ضربه برروی زمین آسیب دیدگی دراین ناحیه ایجاد می شود زمانیکه ماهیچه اکستانسور کارپی رادیالیس برویس ECRB براثر استفاده بیش ازحد ضعیف می شود، پارگی کوچکی در ناحیه ای که به اپی کندیل جانبی متصل شده است ایجاد می شود، و در نهایت منجر به درد و التهاب می شود.

ماهیچه ECRB ممکن است به دلیل موقعیت قرارگیری آن درمفصل آرنج درمعرض خطر آسیب دیدگی بیشتری باشد زمانیکه آرنج را خم وراست میکنید ماهیچه ها برروی استخوان برجسته کشیده میشوند واین کشیدگی می تواند با گذشت زمان باعث ساییدگی ماهیچه ها شود.

فعالیت ها

فقط ورزشکاران درخطر ابتلا به عارضه تنیس البو قرار ندارند، اکثرافرادی که فعالیت یا کارشان باعث استفاده بیش از حد ازماهیچه ساعد می شود، می توانند دچاراین عارضه شوند. نقاشان، لوله کشان، نجاران افرادی هستند که مستعد ابتلابه عارضه تنیس البو هستند. مطالعات نشان می دهد که کارگران، آشپزان یا حتی قصابان بیشتر از بقیه افراد در معرض خطر ابتلا به این اختلال هستند. براین اساس انجام فعالیت های مکرر و بلند کردن شی که براساس شغل افراد است می تواند باعث ایجاد چنین آسیب دیدگی شود.

سن

اکثرافرادی که دچار عارضه تنیس البو می شوند، بین سنین ۳۰ تا۵۰ سال هستند. اگر چه هر فردی که درمعرض خطر باشد می تواند به این عارضه مبتلا شود، اما در ورزش هایی که از راکت استفاده می شود مانند تنیس بازان و کاربرد روش های نامناسب و تجهیزات نامناسب برای انجام این ورزش می تواند خطر بروز این عارضه را افزایش دهد.

دلائل دیگر

اپی کندلیت جانبی می تواند بدون هرگونه آسیب دیدگی مکرر ناشناخته ای ایجاد شود که به آن دلیل ناشناخته گفته می شود.

علائم تنیس البو

علائم تنیس البو به تدریج ایجاد می شود. دراکثر موارد  درد در ابتدا به صورت خفیف ایجاد می شود و بعد از چند هفته و چند ماه شدیدترمی شود. هنگام شروع علائم هیچ آسیب دیدگی خاصی ایجاد نمی شود. علائم رایج تنیس البو شامل موارد زیراست:

۱-  ایجاد درد و سوزش در ناحیه خارجی آرنج

۲-  ایجاد ضعف در نگهداشتن اشیاء

علائم این عارضه با انجام فعالیت هایی مانند نگهداشتن راکت، استفاده ازآچار، تکان دادن دست شدیدترمی شود. علائم در بازویی که در این فعالیت ها بیشتر برز پیدا می کند، اما این عارضه می تواند درهر دو بازو ایجاد شود.

تشخیص

پزشک در معاینات خود موارد زیادی را درنظرمی گیرد این موارد شامل علائمی است که باعث تشدید عارضه می شود، مانند شغل و فعالیت های ورزشی که با انجام آنها باعث ایجاد این عارضه شده است پزشک درمورد فعالیت هایی که باعث ایجاد این علائم شده اند و ناحیه ای از بازو که علائم ایجاد می شود با شما صحبت کرده و اطلاعاتی کسب می کند. درصورتیکه آرنج شما قبلا دچار آسیب دیدگی شده است حتما به پزشک اطلاع دهید درصورتیکه به بیماری روماتیسم ناشی ازآرتروز یا بیماری های عصب دچار هستنید پزشک را مطلع کنید در طول معاینات پزشک انواع مختلفی ازتست ها و آزمایش ها را برای تشخیص دقیق تر انجام می دهد. به عنوان مثال پزشک ازشما درخواست می کند که مچ دست وانگشتان خود را صاف کنید درحالیکه بازوی شما کاملا صاف است تا پزشک بروزهرگونه درد دراین ناحیه را ارزیابی کند در صورتیکه در این ناحیه درد ایجاد شود مفصل شما سالم نیست وباید درمان شود.

آزمایش

پزشک انجام روش های دیگر را برای مشخص شدن علت درد به بیمار توصیه می کند.

اشعه ایکس

این نوع عکس برداری برای مشخص شدن بیماری آرتروز مفصل ضروری است.

ام آر آی

درصورتیکه پزشک علت درد را با مشکلات ناحیه گردن مرتبط تشخیص دهد انجام عکس برداری بوسیله ام آر آی را به بیمار توصیه می کند. این عکس برداری اختلالاتی مانند بیرون زدگی دیسک یا آرتروز گردن را نشان می دهد. این دو اختلال می توانند، علت درد بازو باشند و به پزشک برای تشخیص کمک بسیاری می کند.

الکترومایوگرافی

این عکس برداری برای تشخیص فشردگی عصب ها موثراست عصب های زیادی درناحیه آرنج قراردارند وعلائم فشردگی عصب شبیه به علائم عارضه تنیس البواست پس با انجام این تست علت درد کاملا مشخص می شود.

درمان تنیس البو

درمان بدون جراحی

به صورت تقریبی ۸۰ تا ۹۵ درصد از بیماران با کمک درمان های بدون جراحی بهبود می یابند.

استراحت

اولین قدم برای احیای بیمار استراحت دادن به مفصل بازو است. این بدان معنی است که باید برای مدت چند هفته از انجام فعالیت ها وورزش هایی که باعث ایجاد فشار روی آرنج می شود، خودداری کنید.

داروهای ضد التهاب بدون استروئید

مصرف داروهایی مانند آسپیرین وایبوپروفن باعث کاهش درد والتهابات می شود.

کنترل ابزاروتجهیزات

درصورتیکه شما ورزش هایی که ازراکت استفاده می شود، انجام می دهید پزشک از شما درخواست می کند برای متناسب بودن راکت با دست شما حتما آن را کنترل کنید. استفاده از راکت های محکم باعث جلوگیری از ایجاد فشار بروی ساعد می شود. این به این معنی است که هنگام استفاده از راکت ماهیچه های ساعد به سختی کار نمی کنند. در صورتیکه از راکت هایی در اندازه بزرگ استفاده می کنید برای جلوگیری از بروز علائم آن را با راکت های کوچکتر تعویض کنید.

درمان های ماساژ (درمان دستی)

این درمان ها می تواند باعث تنظیم و تحرک مفصل آرنج شود. به این نوع درمان در بعضی از مواقع یک درمان بسته گفته می شود. این درمان مزایای زیادی نسبت به درمان های دیگر دارد. بسیار مهم است که درطول درمان کپسول های مفصل با دست کشش داده شود درمان های ماساژ فقط برای کاهش علائم بیماری انجام نمی شود، بلکه برای اصلاح مشکل واختلال هم انجام می شود. قبل ازشروع هرگونه درمانی پزشک ماساژ معایناتی برروی نواحی سر، گردن، ناحیه فوقانی مفصل کمر و اندام های فوقانی به صورت کامل انجام میدهد این معاینات برای ارزیابی عملکرد سیستم عصبی که شامل گروهی ازعصب ها است که  به آن شبکه بازویی (brachial plexus) گفته می شود، انجام می شود.

 فیزیوتراپی

انجام تمرینات خاص فیزیوتراپی باعث استقامت ماهیچه های ساعد میشود  پزشک فیزیوتراپی ممکن است روش های دیگری مانند آلتراسوند، ماساژ با یخ و روش هایی برای تحریک ماهیچه ها را برای بهبود ماهیچه ها انجام دهد .

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *