رفلکسولوژی و آسم ریوی

آسم در ورزشکاران

تعداد زیادی از بیماران مبتلا به آسم، به دنبال روشهای فرعی و جایگزین هستند یکی از این روشها رفلکولوژی می باشد .که در این روش فشار انگشتان به قسمتهای خاصی از بدن وارد می شود هدف این تحقیق اعلام مزیتهای درمانی رفلکولوژی بر روی بیماران مبتلا به آسم است .

برای مدت ده هفته، تعدادی از بیماران مبتلا به آسم ،باروش رفلکسولوژی توسط (رفلکسولوژیست ها –ماساژها) با عده ی دیگری که هیچ گونه ماساژی نگرفته بودند، مقایسه شدند.

عملکرد ریه ها مورد آزمایش قرار می گیرد. به این صورت که ماکزیمم جریان هوا در صبح وغروب اندازه گیری شده وبه طور هفتگی وثابت وبدون هیچ تغییری در کلینیک تنفس سنجی صورت می گیرد.

ثبت درجه بندی ذهنی، با توصیف علایم بیماری ،تنفس() وشاخص کیفیت زندگی(امید به زندگی) وحساسیت ریه ها نسبت به هیستامین در هر دو گروه در نظرگرفته می شود ولی در پایان تحقیق هیچ تفاوتی بین گروه دریافت کننده ی رفلکولوژی فعال وگروه دریافت کننده ی دارو ها (placebo) نبود.

درهر صورت تمایل به رفلکولوژی زمانی چشم گیر می شود که بررسی روزانه ی از نشانه های بیماری در بیماران به عمل می آید این بررسی همراه یک الگوی موثر وسازگار با ناخودآگاه بیمارانی است که تمایل دارند حدس بزنند، آیا با کدام روش درمان می شوند؟

هیچ شواهدی مبنی بر این که رفلکولوژی یک تاثیر بخصوص بر بیماری آسم، نسبت به روش درمانی دارو نما بر بیماران داشته باشد موجود نمی باشد.

مقدمه

تعداد زیادی از بیماران مبتلا به آسم، به دنبال روش های درمانی جایگزین مثل رفلکولوژی، همیوپاکی وکایروپراکتیک هستند رفلکولوژی روش درمانی مخصوص است که در ان فشار انگشتان بر روی قسمتهای خاصی از بدن مخصوصا کف پا اعمال می شود وبیشتر فشار بر روی ناحیه پشت کمر می باشد .

این روش مدعی است که در مانگر بسیاری از بیماری هاست ولی از لحاظ آناتولیک وفیزیولوژیک توضیحی برای چگونگی مکانیزم ان وجود ندارد در میان بیماران مبتلا به آسم رفلکولوژی یک روش درمانی شناخته شده به حساب می آید. گزارش های سفسطه گرانه درباره ی آثار مثبت این روش به روی بیماران مبتلا موجود است ولی درهر صورت تاثیر قطعی آن ثابت نشده است وآثار درمانی روش کنترل شده ی بالینی که به صورت تصادفی جمع آوری شده تفاوت های عمده ی نشانه های بیماری وعملکرد ریه ها ،بین دو گروه کنترل شونده وگروه درمان شده توسط رفلکولوژی را بیان می کند. در طی مدت درمان بهبود قابل ملاحظه ای در دو گروه مشاهده شد بیماری آسم از زمانی که نشانه های بیماری هنوز بروز نکردند با دوره هایی که نشانه های بیماری آشکار می شوند روند بهبود شکل می گیرد توصیف می شود آثار درمان (placebo) به وضوح دیده می شود کنترل بررسی مشاهدات دراین روش الزامی است .

یک روش درمانی (Double blind) هم مطرح می شود با مقایسه ی روش درمانی فعال وروش های درمانی رفلکولوژی به منظور مطالعه ی آثار آن بر روی بیماران مبتلا به آسم ریوی که توسط نشانه های بالینی بیماری ،گرفتن دارو،مشاهده ی پارامترهایی مثل عملکرد ریه ها ،حساسیت ریه شاخص امید به زندگی این بیماران گزارش داده می شود.

چون بیمار (18تا60ساله) با حجم تنفسی تحمیلی در یک دقیقه(FEV1) بیش از 60% ارزش محاسبه شده را شامل شدند.

تشخیص بیماری آسم با افزایش (FEV1) بیش از 15% بعداز تنفس () ویا حساسیت ریه ها نسبت به هیستامین حدود 20% کاهش در (FE V1) بعداز تنفس هیستامین (pc20 for histamine) بیش از 2mg ml-1 می باشد.

بیماران )را به صورت کم دریافت می کنند و به آنها اجازه داده می شود که کمتر از 2aao mg در روز به طور ثابت در طی چهار هفته طول درمانشان دریافت کنند واجازه ی هیچ نوع فعالیت بدنی را از شش هفته ی قبل از تحقیق ندارند و هیچ نوع روش درمانی ضد آسم هم بر روی بیماران صورت نمی گیرد. اشخاص مورد مطالعه اگر دچار عفونت تنفسی در طی این شش هفته ی قبل از تحقیق بشوند حذف می شوند همچنین بیمارانی که دچار آسم فصلی می شوند وافرادی که مبتلا به بیماری های عصبی وعضلانی یا دیگر بیماری های مزمن هستند برای این تحقیق غیر مجاز به حساب می آیند.

در نهایت بارداری یا برنامه ریزی وآمادگی برای بارداری معیاری برای ممانعت از شرکت دراین تحقیق هستند تمام بیماران دراای دوپاویک وضعیت بدنی نرمال هستند دوره ی آمادگی برای تحقیق بر روی بیماران بوسیله ی بستری کردن انها در بیمارستان ویا تغییرات شخص در سیستم دارویی آنها معین می شود.

ضمنا انصراف از توافق حاصله نیز اطلاع دا ده می شود این تحقیق بوسیله ی کمیته ی محلی مشاهدات اخلاقی در کپنهاک وفرد ریک سرگ تایید می شود واین اظهار نامه توسط Holsinki2 به توافق می رسد تحقیق بر روی بیماراان بعداز توافق مورد نظر صورت می گیرد.

طرح: این آزمایش به صورت اتفاقی انجام می شود روش (double blinds) وروش تجزیه دارو کنترل می شود دو هفته بعداز ثبت نام وگزارش نشانه های بیماری ومراحل گرفتن دارو یک جمع بندی 7نمره ای در هفته به صورت اجباری دخالت داده می شود.

شدت بیماری آسم همانند هر قانون دیگری در این تحقیق درجه بندی می شود.

14-7 نمره در هر هفته ویا بیشتر ،15نمره یا بیشتر

بیماران به طور تصادفی انتخاب می شوند، بیمارانی که روش دارونمای شبیه سازی شده (placebo) (n=20)یا رفلکولوژی فعال (n=20) را توسط یک الگوی کامپیوتری (4)دریافت می کنند با توجه به نوع  جنسیت وشدت بیماری مورد بررسی قرار می گیرند.

این که تصادفی توسط رفلکولوژیست به طور مجزا ودر پاکت های مهروموم شده برای هر بیمار توسط یک تکنسین که در تحقیق دخالت داده می شود قرار می گیرد.

بعداز یک دوره ی درمانی 10هفتگی به منظور ارزیابی میزان تا ثیر روش درمانی (blinding) از بیماران خواسته می شود که حدس بزنند با کدام روش درمانی معالجه می شوند؟

پرهیز غذایی (رژیم) برای بیماران تحت درمان با رفلکولوژی

تمام بیماران یک روش درمانی 45دقیقه ای یک بار در هفته را با کیفیت یکسان دریافت می کنند که این روش توسط رفلکولوژیست در یک اتاق مخصوص بخش آلرژی صورت می گیرد.

بیماران بر روی یک صندلی طراحی شده ی بخصوص به حالت تاق باز قرار می گیرند نواحی مخصوصی مثل (plantapedis) از هر دو طرف به مدت دو دقیقه درهر نقطه ماساژ می گیرند سپس بیمار دمر می شود وفشار بر نواحی فوقانی وپشت او اعمال می شود بعد بیمار مجددا به صندلی باز می گردد ودر حالت (relaxation) که ده دقیقه طول می کشد قرار می گیرد رفلکولوژی شبیه سازی شده نیز با همین روش برای بیماران تحت درمان با روش (placebo) بر روی پاهایشان نواحی فوقانی وپشت انها صورت می گیرد نواحی روش درمانی (active) تحت ماساژ قرار نمی گیرند.

اندازه گیری عملکرد ریه ها وتست هیستامین بر روی برونش

حجم تنفس اجباری در یک ثانیه وظرفیت اجباری (FVC) در هر تحقیق ثبت می شود مطابق جدول در م عاملات اول ،پنجم، دهم عملکرد ریه ها اندازه گیری می شود نه تنها قبل بلکه بعداز رفلکولوژی (به منظور ارزیابی هر نوع اثر فوری ) این عمل صورت می گیرد

درصد حجم ممنوعه (5) نیز در محاسبه استفاده می شود حساسیت برونش ها تحت عنوان (pc2a) نسبت به هیستامین قبل از روش درمانی رفلکولوژی ویک هفته بعداز اخرین درمان (جدول 1) بر طبق cakroftc6 اندازه گیری می شود گاز کم اثر ) به مدت 6ساعت قبل از آزمایش دوره های تنفسی نباید استنشاق شود .

کیفیت زندگی( شاخص امید به زندگی)

شاخص امید به زندگی قبل وبعداز دوره ی درمانی توسط یک پرسش نامه استاندارد (IF-36) ارزیابی می شود این پرسش نامه بر طبق راهنمای (8) ونتایج به عمل آمده از نمودار (SF-36) توصیف می شود.

نتایج

بیست بیمار که به صورت تصادفی از روش درمانی رفلکولوژی فعال انتخاب شدند ،12 زن و 8مرد (با میانگین سنی min39) و(max 24-54) وبیست بیمار از روش درمانی رفلکولوژی شبیه سازی شده (placebo) که 13 زن و 7مرد (میانگین سنی 3/38 ساله )با رنج سنی (54-24)بودند.

چهار بیمار با درجه ی پایین تاثیر دارو بر روی نشانه های بیماری و16 مریض با درجه ی بالا، برای هر دو گروه مشخص شدند تمام بیماران تحقیق را کامل کرده و 10برنامه درمانی طرح ریزی شده را دنبال کردند مدت درمان شصت وسه روز در نظرگرفته شد که به طور میانگین 4/71 روز (رنج 105-63) برای بیماران تحت درمان با رفلکولوژی فعال و 5/73 روز (رنج 77-63) برای بیماران تحت درمان با روش (placebo) در نظرگرفته شد.

اساسا به منظور استراحت بیش از دو هفته برای پنج بیمار رفلکولوژی و دوبیمار (placebo) بین دو دوره ی درمانی قرار داده شد که هر کدام در مر حله ی 400 دوره ی درمان بودند.

نشانه های بیماری

بعضی از بیماران به بیش از یک هفته برای ثبت های روازنه شان نیاز دارند فقط آخرین خط مشی هفتگی جایی که تمام بیماران برنامه ی روزانه شان را پر می کنند برای محاسبه استفاده می شوند تعداد کمی از بیماران ثبت (o) برای نشانه ی بیماری یا نمرات تجویز دارو را آخرین هفته ی قبل از درمانشان داشتند .

بیماران با میانگین هفتگی نشانه های بیماری ونمرات تجویز دارو

(number of puff of

در نظرگرفته شدند همانطوری که در جدول 2 نشان داده می شود تغییرات مربوطه در نشانه های بیماری ونمرات تجویز به طور ثابتی بعداز درمان کاهش پیدا کردند .

عدد 10 در مقایسه با ارزشهای خط مشی این تحقیق وعدد 5 درهر دو گروه (جدول 3) مشاهده شد هیچ اختلاف قابل توجهی بین دو گروه دیده نشد.

حدس بیماری

در روش درمانی رفلکولوژی فعال ،12بیمار حدس زد ند که آنها رفلکولژی فعال را دریافت کرده اند 6بیمار تحت درمان با (placebo) نیز متوجه شدند و 2بیمار متوجه نشدند که روش درمانی شان چه بوده است در میان بیماران تحت درمان با روش دارو نما (placebo) 9بیمار حدس زدند که با روش (placebo) تحت درمان قرار گرفته اند و دو بیمار رفلکولوژی فعال 9بیمار متوجه نشدند.

حدس های اعضای موردتحقیق اصلا شبیه به هم به نظر نمی رسد اما درهر دو گروه حدس های درستی هم زده شد.

بحث وبررسی

مطالعه ی تاثیر رفلکولوژی بر روی آسم ریوی (به روش کنترل شده ی placebo) با ا ستفاده از دارو نما یک مقدار کاهش در پارامترهای بدشت نشانه های بیماری افراد شرکت کننده وافرادی که خود درمانی کرده بودند را با صرف نظر از درمان با رفلکولوژی یا روش (placebo) نشان داد.

اما زمانی که این میزان بر طبق صورت جلسه آزمایشی ما مورد بررسی قرار گرفت هیچ تفاوت چشمگیری بین این دو گروه دیده نشد ارزیابی شاخص کیفی زندگی بیماران مقداری افزایش سطح را بعد از طول درمان نشان داد اما دوباره بین این دو گروه اختلافی پیدا نشد.

بهبود روبه رشد پارامترهای بیماران به وسیله ی تستهای عملکرد ریه ها مشخص می شود کاهش حساسیت ریه ها به طور مشخص در دو گروه ودوباره بدون هیچ اختلاف درمانی شاید به خاطر سازگاری بهتر با داروهای ضد تخریبی تحت شرایط آزمایشی .

بنابراین اینطور می شود نتیجه گرفت که این تحقیق تاثیر رفلکولوژی را به عنوان یک روش درمانی الحاقی روی بیماران جوان مبتلا به آسم ریوی نشان نداده است همانطوری که بررسی روش خود درمانی آسم وشدت علایم بیماری بر هر دو گروه تاثیرش را نشان داد نباشد که این ارقام را طور دیگری در نظر بگیرند در هر صورت رفلکولوژی به طور گسترده ای به عنوان یک روش درمانی الحاقی جایگزین به کار می رود اشکال دیگری از روشهای درمانی جایگزین برای بیماری آسم روش درمانی کایروراکتیک می باشد که به تازگی مورد بررسی وتحقیق قرا رگرفته است در اخرین تحقیقی که صورت گرفت تعداد کمتری بیمار شرکت کردند ولی همه ی آنها توسط یک درمانگر مورد مداوا قرار گرفتند.

وتمام آن ها 10روش درمانی را دریافت کردند با میانگین 71 روز و74 روز برای دو گروه بنابراین از نقطه نظر بالینی تحقیق اخیر ثابت کرده است که رفلکولوژی عملی درمقایسه با روش درمانی (placebo) با اثر بالینی بر روی بیماران آسم ریوی مرتبط است .

این تحقیق در دانمارک صورت گرفته است.

 

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *