ماساژ رفلکسولوژی بیشتر از یک ماساژ پا است!

ماساژ رفلکسولوژی بیشتر از یک ماساژ پا است!

تعداد فزاینده‌ای از اسپاها و ماساژدرمان‌گران ماساژ پا را ارائه می‌دهند که آن را رفلکسولوژی می‌نامند. این ناامید کننده است که پول خوبی برای چیزی خرج کنید. و در عوض چیز دیگری به شما تحویل داده شود. این سردرگمی بین ماساژ پا و رفلکسولوژی از کجا سرچشمه گرفته است؟ با نداشتن آموزش صحیح، و در عین حال مجهز به مجوزی که به آن‌ها اجازه می‌دهد این رشته را تمرین کنند، جای تعجب نیست که اکثر متخصصین ماساژ هیچ اطلاعی در مورد رفلکسولوژی ندارند. اما معتقدند که قادر به ارائه آن هستند. یا با تصور نادرست تمرین کنید که صرفاً اعمال فشار در حین ماساژ بر روی نقاط حساس پا است.

رفلکسولوژی

با این‌که ماساژ پا نیز می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد، ولیکن ماساژ پا و رفلکسولوژی در بسیاری از جنبه‌ها، از جمله تعریف، دامنه عمل و هدف، بسیار متفاوت هستند. عموم مردم اغلب از این تفاوت‌ها بی‌اطلاع هستند و بسیاری از ماساژدرمان‌گران نیز اطلاعی از این تفاوت‌ها ندارند.

 

تعریف رفلکسولوژی چیست؟

رفلکسولوژی پروتکلی از تکنیک‌های دستی مانند راه رفتن با انگشت شست و سایر انگشتان، قلاب و پشتیبان‌گیری و چرخش روی یک نقطه است. که در نواحی بازتابی خاص عمدتاً روی دست‌ها و پاها و گوش اعمال می‌شود. این تکنیک‌ها مسیرهای عصبی پیچیده‌ای را تحریک می‌کنند که سیستم‌های بدن را به هم پیوند می‌دهند و از تلاش‌های بدن برای عملکرد بهینه حمایت می‌کنند. رفلکسولوژیست‌ها معتقدند اعمال فشار به این قسمت‌ها طیف وسیعی از مزایای سلامتی را ارائه می‌دهد.

این تعریف در خدمت روشن کردن تفاوت‌های تکنیک بین رفلکسولوژی و ماساژ است. و به وضوح بیان می‌کند که چگونه از نظر هدف با ماساژ درمانی متفاوت است. عملی که بافت نرم را با هدف شل کردن عضلات دستکاری می‌کند. این تمایز برای کشورهایی که مجوز رفلکسولوژی را جدا از ماساژ دنبال می‌کنند، بسیار مهم است.

 

شباهت‌ها و تفاوت‌ها

افراد به دلایل متفاوت و به همان دلایلی که به دنبال ماساژ هستند، به دنبال بازتاب‌شناسی هستند. هر دو گردش خون و لنف را بهبود می‌بخشند و کیفیت زندگی گیرنده را افزایش می‌دهند. تکنیک‌های ماساژ غربی برای کاهش تنش در بافت نرم و با هدف بازگرداندن سلامت آناتومی طراحی شده‌اند. هدف ممکن است کاهش درد، بهبود وضعیت بدنی و/ یا عملکرد ساختاری و/ یا ایجاد آرامش فیزیکی، احساسی و ذهنی باشد.

اگرچه مزایای بازتاب شناسی شامل آرامش ذهن و ماهیچه‌ها می‌شود، اما هدف اصلی حمایت از سلامت سیستم‌های داخلی بدن است. رفلکسولوژی معمولاً روی رفلکس‌های مربوط به اندام‌ها و غدد تحت فشار تمرکز می‌کند، نه عناصر بافت همبند بخشی از بدن که کار می‌کند. رفلکسولوژی از تکنیک‌های دستی منحصربه‌فرد کاملاً متفاوت از ماساژ استفاده می‌کند. و تاریخچه طولانی دارد که از ماساژ متمایز است. علاوه بر این، رفلکسولوژی توسط مؤسسه ملی بهداشت به رسمیت شناخته شده است. و صدها مطالعه در سرتاسر جهان شواهدی مبنی بر اثربخشی آن در بهبود کیفیت زندگی افراد در مواقع چالش برانگیز سلامت ارائه کرده‌اند.

 

دامنه بازتاب شناسی چیست؟

رفلکسولوژی یک رشته غیرتهاجمی است و مراجعین برای دریافت آن فقط جوراب و کفش خود را در می‌آورند. رفلکسولوژی عمدتاً به دست‌ها و پاها محدود می‌شود. در حالی که می‌تواند گوش‌های بیرونی را نیز شامل شوند. رفلکسولوژیست‌ها از تکنیک‌های خاصی استفاده می‌کنند که بسیار متفاوت از تکنیک‌های ماساژ است.

 

هدف و فواید ماساژ رفلکسولوژی چیست؟

رفلکسولوژی بر روی نقاط بازتابی تمرکز دارد که مربوط به غدد، اندام‌ها و سایر قسمت‌های مختلف بدن است. تئوری پیشنهاد می‌کند که تکنیک‌های دستی خاصی که در آموزش رفلکسولوژی استفاده می‌شوند، مسیرهای عصبی پیچیده‌ای را تحریک می‌کنند. که سیستم‌های بدن را به هم پیوند می‌دهند. و از تلاش‌های بدن برای عملکرد بهینه حمایت می‌کنند. با ارتقای پاسخ آرامش از طریق سیستم عصبی که بدن را تشویق می‌کند به دنبال تعادل در انجام این کار باشد. به بدن کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشد.

اثربخشی رفلکسولوژی در سراسر جهان توسط مؤسسات بهداشت ملی مختلف، از جمله مؤسسه ملی بهداشت و مرکز ملی سلامت تکمیلی و یکپارچه، به عنوان یک عمل مکمل متمایز در حوزه سلامت کل‌نگر شناخته شده است.

 

بازتاب درمانی چگونه کار می‌کند؟

چند نظریه متفاوت در مورد نحوه عملکرد رفلکسولوژی وجود دارد.

در طب سنتی چینی

رفلکسولوژی بر اعتقاد چینی‌های قدیم بر چی یا “انرژی حیاتی” استوار است. بر اساس این باور، چی در هر فرد جریان می‌یابد. وقتی فردی احساس استرس می‌کند، بدن او چی را مسدود می‌کند. انسداد انرژی می‌تواند باعث عدم تعادل در بدن شود که منجر به بیماری می‌شود. هدف از رفلکسولوژی این است که چی را در بدن جاری نگه دارد. آن را متعادل نگه دارد و عاری از بیماری باشد.

در طب چینی، نقاط مختلف بدن با نقاط مختلف فشار بر بدن مطابقت دارد. متخصصان رفلکس از نقشه‌های این نقاط در پا، دست و گوش استفاده می‌کنند. تا تعیین کنند که کجا باید فشار بیاورند. آن‌ها معتقدند که لمس نقاط، انرژی را در بدن فرد ارسال می‌کند تا به ناحیه‌ای که نیاز به شفا دارد برسد.

 

نظریه‌های دیگر

در دهه 1890، دانشمندان انگلیسی دریافتند که اعصاب، پوست و اندام‌های داخلی را به هم متصل می‌کنند. آن‌ها همچنین دریافتند که کل سیستم عصبی بدن تمایل دارد با عوامل بیرونی، از جمله لمس، سازگار شود.

لمسِ یک متخصص رفلکسولوژیست می‌تواند به آرامش سیستم عصبی مرکزی کمک کند. آرامش و سایر مزایا را درست مانند هر نوع ماساژ دیگر تقویت کند. برخی دیگر معتقدند که مغز درد را به عنوان یک تجربه ذهنی ایجاد می‌کند. گاهی اوقات، مغز به دردهای جسمی واکنش نشان می‌دهد. اما در موارد دیگر، ممکن است در پاسخ به ناراحتی‌های روحی و روانی درد ایجاد کند.

برخی معتقدند که رفلکسولوژی می‌تواند درد را از طریق لمس آرام‌بخش کاهش دهد. که ممکن است به بهبود خلق و خو و کاهش استرس کمک کند. نظریه زون باور دیگری است که برخی برای توضیح نحوه عملکرد رفلکسولوژی از آن استفاده می‌کنند. این نظریه معتقد است که بدن شامل 10 ناحیه عمودی است. هر ناحیه شامل قسمت‌های مختلف بدن است. و مربوط به انگشتان دست و پا است. تمرین کنندگان نظریه منطقه معتقدند که لمس این انگشتان دست و پا می‌تواند به همه اعضای بدن در یک ناحیه خاص دسترسی داشته باشد.

 

آموزش رفلکسولوژی چیست؟

آموزش رفلکسولوژی می‌تواند از چند ساعت تا صدور گواهینامه در آموزشگاه ماساژ آسپیان متغیر باشد. فرد علاقه‌مند باید قوانین و این‌که چگونه رفلکسولوژی را در عمل خود گنجانده است را در نظر بگیرد. یک کلاس یک یا دو روزه برای یک فرد واجد شرایط نیست که خود را به عنوان یک رفلکسولوژیست بداند. افرادی که به دنبال یک متخصص رفلکسولوژی هستند باید به طور خاص در مورد آموزش و تجربه در رفلکسولوژی تحقیق کنند.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *