آشنایی با ماساژ تایلندی و ارزش آن

از طریق قدرت شفابخشِ لمس، آرام و سالم بمانید! ماساژ تایلندی یکی از قدیمی‌ترین هنرهای درمانی است که قرن‌ها معجزه کرده است. با فشار دادن، کشیدن، کشش و دستکاری بدن، هم بر روی مفاصل و هم بر مشکلات بافت تأثیر می‌گذارید، انعطاف‌پذیری را بهبود می‌بخشید، درد را کاهش می‌دهید، نشاط را افزایش می‌دهید و تجربه‌ای کاملاً لذت‌بخش و آرامش‌بخش را ارائه می‌کنید. و شما به اندازه گیرنده از آن لذت خواهید برد. در واقع، هیچ نوع ماساژ خاموش دیگری ترکیبی قدرتمندتر از انرژی دو نفر را فراهم نمی‌کند. تا انتها با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع‌تری در آشنایی با ماساژ تایلندی به دست آورید.

آشنایی با ماساژ تایلندی

ماساژ تایلندی یکی از هنرهای درمانی باستانی طب سنتی تایلندی است. و در کنار سایر هنرهای درمانی گیاهی و مدیتیشن معنوی قرار دارد. اصطلاح «ماساژ» تصاویری از چیزی کاملاً متفاوت از ماساژ تایلندی را تداعی می‌کند، که حتی در ابتدایی‌ترین حالت آن، یک توالی بسیار پیچیده فشار دادن، کشش، پیچاندن و دستکاری مفاصل بافت نرم است.

حداقل 1000 سال است که ماساژ سنتی تایلندی به شکل کنونی آن انجام می‌شود. این یکی از اعضای کل خانواده سبک‌های شرقی است که بر اساس جریان انرژی ذاتی و نظریه تعادل انرژی سلامت و شفا است. از دیگر اعضای این خانواده می‌توان به ماساژ و دستکاری چینی توئی‌نا، ماساژ هندی آیورودا و ماساژ ژاپنی شیاتسو اشاره کرد. ماساژ توئینا و آیورودا هر دو به بیش از 4000 سال قبل برمی‌گردند و در این سیستم‌ها است که ماساژ تایلندی ریشه دارد. تأثیر یوگای هندی هم برای ناظر و هم برای گیرنده این شکل منحصر به فرد ماساژ بسیار آشکار است. ماساژ تایلندی بیشتر شبیه توئی‌نا است، تئوری و عملی که قبلاً حدود 2300 سال پیش مستند شده بود.

 

تاریخچه‌ی ماساژ سنتی تایلندی

مانند خاستگاه خود مردم تایلند، تاریخچه و آشنایی با ماساژ تایلندی نیز مبهم است. تایلند در تقاطع مسیرهای مهاجرت باستانی قرار داشت که امواج بسیاری از تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف را از آن عبور می‌داد. ترکیب نزدیکی تایلند به چین و موقعیت آن در یکی از مسیرهای تجاری اصلی هند، تأثیرات فرهنگی و مذهبی جالب بسیاری به ویژه آیین بودایی را به همراه داشته است که بر ساکنان اولیه این منطقه وارد شده است.

جیواکا کومار باچا، که با نام شیواگو کمپاراج نیز شناخته می‌شود، بنیان‌گذار ماساژ تایلندی است. او که حدود 2500 سال پیش دوست و پزشک بودا بود، هنوز به عنوان “پدر پزشکی تایلندی” مورد احترام است. هیچ یک از اطلاعات مربوط به روش‌های ماساژ نوشته نشده است و از نسلی به نسل دیگر دهان به دهان منتقل می‌شود. متون پزشکی که شامل توضیحات مفصلی از ماساژ تایلندی بود، همان‌طور که در آن زمان انجام می‌شد، در نهایت به زبان پالی روی برگ‌های نخل ثبت شد. این‌ها به عنوان متون مذهبی مورد احترام قرار می‌گرفتند. و در پایتخت قدیمی آیوتیا نگهداری می‌شدند. در طول قرن هجدهم آیولثیا توسط مهاجمان برمه تسخیر شد و بسیاری از متون گرانبها از بین رفت. در سال 1832، شاه راما سوم، تمام متون باقی مانده را به عنوان کتیبه‌های توصیفی در وات فو، بزرگ‌ترین معبد بانکوک، بر روی سنگ حک کرد.

 

نقش تای ماساژ

چه کسی به ماساژ و دستکاری سنتی تایلندی نیاز دارد؟ اگر بدن‌تان فریاد می‌زند: «مرا لمس کن»، «مرا دراز کن»، «مرا بفشار»، «من را در آغوش بگیر»، «به من گوش کن»، «به من آرامش بده» یا «مرا شفا بده». چنین گریه‌های بدن اغلب شنیده نمی‌شود. ماساژ تایلندی می‌تواند پاسخی به درخواست‌های بدن شما باشد و می‌تواند اولین قدم مهمی باشد که شما را به دنبال مزایای منحصر به فرد آن سوق می‌دهد.

سبک زندگی مدرن اغلب تحت سلطه تمایل به دستیابی به استقلال و تحقق از طریق استفاده از ماشین‌آلات و فناوری جدید است. هدف ما این است که زندگی خود را آسان و راحت کنیم و با داشتن اوقات فراغت بیشتر، امیدواریم که به اندازه کافی سالم، جوان و بدون درد باشیم تا از زندگی لذت ببریم. گرایش متمایز نسبت به خود افراطی وجود دارد و این متأسفانه با افزایش محرومیت در زمینه‌هایی مانند ورزش منظم و تعامل با دیگران همراه است. ماساژ تایلندی دقیقاً چنین تعاملی را شامل می‌شود و شما را قادر می‌سازد تا با فرد دیگری در یک گره‌های فیزیکی و عاطفی متقابل شریک شوید. تعامل از طریق تماس فیزیکی برای هزاران سال برای بیشتر فرهنگ‌های شرقی اساسی بوده است، با این حال این عمل هنوز برای اکثر غربی‌ها کاملاً بیگانه است.

از این رو، باید تاکید کرد که ماساژ سنتی تایلندی مشابه فعالیت‌های رسانه‌ای که در سالن‌های ماساژ در سراسر مراکز توریستی تایلند انجام می‌شود، نیست. این در مورد ارضای جنسی هم نیست، بلکه در مورد کامل بودن، تعادل، سلامتی و شادی است. ماساژ تایلندی به معنای با هم بودن در سطح فیزیکی است که کاملاً خارج از جنبه جنسی است، اما برای همه ما، این یکی از اجزای حیاتی یک زندگی شاد و متعادل است که اغلب در این دنیای مدرن وجود ندارد.

 

راز ماساژ تایلندی

راز ماساژ تایلندی چیست؟ پاسخ این است که شما را قادر می‌سازد تا عضلات خود را فشار داده و سطح انرژی را متعادل کنید. این چیزی است که بر انعطاف‌پذیری تأثیر می‌گذارد و تأثیرات ماهیچه‌ها را در هر دو طرف بدن یکسان می‌کند. مقدار حرکتی که یک عضله می‌تواند در یک مفصل ایجاد کند با تفاوت بین طول آن در حالت ریلکسی و زمانی که کاملاً منقبض می‌شود تعیین می‌شود. وقتی ماهیچه‌ها منقبض هستند، کوتاه‌تر می‌شوند، حتی زمانی که شما آگاهانه آن‌ها را منقبض نمی‌کنید. این می‌تواند از طریق کار بیش از حد آن‌ها، یا استفاده نکردن کافی از آن‌ها اتفاق بیفتد یا ممکن است به دلیل تنش عاطفی باشد. علت هرچه باشد، نتیجه نهایی محدودیت حرکتی به تدریج و شروع سفتی و درد است که همگی مشخصه روند پیری هستند.

ماهیچه‌هایی که کوتاه می‌شوند و منقبض می‌شوند، می‌توانند نیروهای ناهمواری را روی ستون فقرات ایجاد کنند، آن ظرف مهم نخاع. این به نوبه خود باعث ایجاد گردن درد و سردرد می‌شود که به راحتی می‌تواند به یک ویژگی عادی زندگی روزمره تبدیل شود. با توانایی منحصر به فرد خود در کشش سیستماتیک تمام عضلات مهم بدن، دستکاری‌های تایلندی شما را قادر می‌سازد تا به اثراتی دست یابید که شبیه به سایر ماساژها نیست.

تای ماساژ را نباید صرفاً یک تجربه فیزیکی در نظر گرفت. در واقع، اگر این تمام چیزی است که به نظر می‌رسد، پس در دستیابی به پتانسیل واقعی خود شکست خورده است. اجرا و دریافت ماساژ تایلندی یک راه ایده‌آل برای تأمین مبادله ظریف و در عین حال قدرتمند انرژی ذاتی بین دو فرد است. این همیشه یک فرآیند دو طرفه است و موفقیت به روشی دلسوزانه بستگی دارد. حتی در این روزگار، آن یک ضرورت حیاتی برای زندگی روزمره است زیرا زیربنای سلامت و تندرستی است. این وسیله‌ای عالی برای دو نفر است که با هدف دستیابی به این تعادل متقابل انرژی و نیروی زندگی دور هم جمع شوند. تکنیک‌های تای ماساژ تمام هارمونی و ریتمی را که اغلب در زندگی ما وجود ندارد را در بر می‌گیرد. بنابراین ضروری است که جهت اجرای صحیح تکنیک‌ها، آن را در آموزشگاه ماساژ معتبر آموزش ببینید.

 

سخن آخر

در این مقاله سعی شد مختصری درباره آشنایی با ماساژ تایلندی بیان شود. یوگا به طور کلی به عنوان یک روش مؤثر برای سالم ماندن و انعطاف‌پذیری پذیرفته شده است. با این حال، دریافت ماساژ تایلندی یک راه تنبل و ساده نهایی برای به دست آوردن تمام مزایای یوگا و بیشتر است. بدون این‌که خودتان آن را انجام دهید. و هنگامی که نوبت شماست که شریک زندگی خود را ماساژ دهید، مزایای آن را نیز احساس خواهید کرد. سفتی و از دست دادن انعطاف‌پذیری به عنوان نتیجه اجتناب‌ناپذیر فرآیند پیری در دنیای غرب در نظر گرفته می‌شود. این‌که چه احساسی دارید – از نظر جسمی، ذهنی و عاطفی – مهم‌تر از سن جسمی شماست. تای ماساژ در توانایی خود در حفظ جوانی منحصر به فرد است.

2+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *