طب سوزنی می تواند سیستم کنترل درد، ایمنی و ترمیمی را فعال کند.تحقیقات نشان داده است تحریک نقاط طب سوزنی می تواند موجب فعال شدن عصب های سطحی، مرکزی و برخی از نقاط مغزی شود. فعال شدن این نقاط مغزی سبب ترشح هورمون هایی در بدن می شود که سیستم کنترل درد، ایمنی و ترمیمی را فعال می کند.طبق فلسفه طب سوزنی، بر روی بدن مسیر ها یا کانال های حرکت انرژی وجود دارد و هر گاه حرکت انرژی در این کانال ها مختل شود بیماری حاصل می شود.از این رو با سوزن زدن بر روی نقاط طب سوزنی که روی این کانال ها قرار دارند، حرکت انرژی در کانال ها تعمیم شده و سیستم ترمیم کننده بدن فعال می شود.

این کانال ها نه تنها با یکدیگر در ارتباط هستند بلکه با ارگان های درون بدن (کلیه، کبد، ریه و…) نیز در ارتباط بوده و تحریک این نقاط می تواند متابولیسم ارگان های درون را تحت تأثیر قرار داده و سبب بهبودی شود. تحقیقات بسیاری نشان می دهد؛ نقاط طب سوزنی دارای الکتریکال پتانسیل کمتری نسبت به دیگر نقاط بدن هستند و دانشمندان بیش از ۵۰ گیرنده عصبی در این نقاط کشف کرده اند.

آزمایشات خون، عکسبرداری از مغز، سونوگرافی از رگ های مغزی و بسیاری آزمایشات دیگر این حقیقت را به اثبات رسانیده است. برخی از اثرات طب سوزنی عبارتند از؛ ضد التهاب، ضد درد، ضد تب، تأثیرات هورمونی، آنتی اکسیدان، بازکننده عروق، تحریک سیستم ایمنی و شل کننده عضلات.

طب سوزنی انواع مختلفی از جمله؛ طب سوزنی کل بدن، طب سوزنی جزئی از بدن، طب سوزنی سنتی، طب سوزنی پزشکی یا نوین، لیزر اکوپانکچر (طب سوزنی با لیزر)، الکترواکوپانکچر (طب سوزنی با استفاده از برق خیلی خفیف)، اکوپرشر (طب سوزنی فشاری (ماساژ) می باشد. در هنگام درمان بیمار ممکن است احساس آرامش، خواب آلودگی، گرم شدن، گزگز و مورمور شدن بدن را داشته باشد، که همه بیانگر واکنش های مثبت به درمان هستند.

گفتنی است، تعداد جلسات درمان بستگی به نوع بیماری و بیمار دارد و معمولاً از هفته ای ۲تا ۳ جلسه شروع شده و با بهبودی بیمار تعداد جلسات کاهش می یابد. البته در بعضی از بیماری ها به دفعات بیشتر و در برخی بیماری ها به دفعات کمتری نیاز است که بستگی به نوع بیماری و تشخیص پزشک دارد.

معمولاً یک دوره ۱۰ جلسه ای برای بیشتر بیماری های مزمن لازم است، اگرچه در برخی از بیماری ها دو تا سه جلسه درمانی کفایت می کند. لازم به ذکر است، در بیشتر بیماری ها از طب سوزنی باید به عنوان یک طب مکمل استفاده نمود و مشاوره با متخصص الزامی است.