درمان وِزوِز گوش با طب سوزنی

وِزوِز گوش يا صداي زنگ در گوش مشکل مزمن شايعي است که متأسفانه گاهي اوقات طب غربي در درمان آن با مشکل مواجه مي شود. وزوز گوش از نظر طب غربي بر اثر صدمه به عصبي که گوش داخلي را عصب رساني مي کند پديد مي آيد، بنابراين معمولاً همراه با کم شدن شنوايي مي باشد. شنوايي بيمار به دو علت کم مي شود : اول اينکه به عصب شنوايي او آسيب رسيده است و دوم آنکه صداي وزوز مانع از آن مي شود که ساير صداها را بخوبي بشنود. بنابراين اگر اين وزوز کاهش پيدا کند، بيمار بهتر صداها را خواهد شنيد (حتي اگر شنوايي اش هم کم شده باشد).
نوعي بيماري به نام بيماري مه ني ير (MENIERE) وجود دارد که بيماران مبتلا به آن دچار وزوز گوش، سرگيجه و کاهش تدريجي شنوايي مي باشند. اکنون اجازه دهيد که شرح حال يک بيمار 70 ساله مبتلا به بيماري مه ني ير را که به يک متخصص طب سوزني مراجعه نموده است را بيان نمايم. اين بيمار اظهار مي دارد که هنگامي که دچار استرس مي شود يا از نظر روحي ناراحت مي گردد وزوز گوش او بدتر مي شود. نبض او ضعيف بوده و زبانش سفيد مي باشد.
همانطور که قبلاً نيز گفتم، در افراد مسن کاهش عملکرد چي (QI) شايع مي باشد. از آنجايي که از نظر طب سوزني، گوش ها به کليه ها ارتباط دارند، کمبود مزمن چي (QI) در افراد مسن ممکن است عملکرد گوش را کاهش داده و در نتيجه باعث ايجاد کم شنوايي شود. ضعيف بودن نبض و سفيد بودن زبان اين بيمار همراه با اين واقعيت که وضعيت او در هنگام استرس بدتر مي شود، همگي بيانگر آن هستند که يک سندروم کمبود در اين فرد وجود دارد. سرگيجه به علت يک وضعيت کمبود در مغز مي باشد که آن نيز بخاطر عملکرد بد کليه ها است.
در درمان چنين بيماري، هدف ما بايد تقويت کليه ها و بازگرداندن عملکرد طبيعي چي (QI) باشد.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *